Trauman kohdanneen lapsen hoitotyö : Canva-materiaali opintojen tueksi
Kaunisto, Jenni; von Fieandt Valtanen, Nanette; Vassiljeva, Natalia (2024)
Kaunisto, Jenni
von Fieandt Valtanen, Nanette
Vassiljeva, Natalia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411798
Tiivistelmä
Terveydenhuollon ammattilaiset kohtaavat työssään trauman kokeneita lapsia. Fyysistä väkivaltaa kohdanneita 4. ja 5. luokkalaisia lapsia, vuoden 2019 tehdyn kouluterveyskyselyn mukaan oli 13 %. Henkisten väkivallan kohdalla luku oli 17 %. Lapsena koetun psyykkisen trauman vaikutukset ovat kauaskantoisia, sillä ne vaikuttavat suoraan heidän kasvuunsa sekä kehitykseensä. Hyvän hoitotyön sekä onnistuneen ensikontaktin tiedetään olevan tuloksellista trauman hoidon kannalta.
Opinnäytetyössä kartoitetaan, minkälaista osaamista terveydenhuollon ammattilaisella tulee olla trauman kohdanneen lapsen hoitotyössä sekä työvälineitä avuksi lapsen kohtaamiseen ja tietoa hoito- ja terapiamuodoista. Rauhallisen, empaattisen ja ymmärtävän ympäristön luominen on avainasemassa. Asennetta siitä, ettei uhri puhu totta tulee välttää. Trauman kohdanneen lapsen hoitotyö on monialaista. Siinä tulee huomioida koettu trauma, lapsen ikä ja kehitystaso sekä lapsen oireilu. Opinnäytetyön teoria pohjautuu kirjallisiin ja tieteellisiin lähteisiin sekä luotettaviin asiantuntijoiden verkkosivuihin. Sähköinen diamateriaali on luotu Canva-sivuston avulla.
Canva-materiaaliin on koottu tietoa fyysisen ja psyykkisen trauman vaikutuksesta lapseen ja kuinka heidän oireilunsa voi näkyä. Canva-materiaalissa avataan erilaisia väkivallan muotoja, joita Suomessa lapsi voi kokea sekä väkivallan vaikutukset lapsen kehitykseen. Materiaalissa tuodaan esille käytössä olevia terapiamuotoja sekä hoitotapoja psyykkisen trauman kohdanneen lapsen kohdalla. Lisäksi materiaalissa kerrotaan, mitä tulee huomioida kohdatessa väkivaltaa kokenut lapsi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on Canva-materiaalin tuottaminen trauman kohdanneen lapsen tunnistamisesta ja hoitotyöstä ensisijaisesti sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Materiaalin tavoitteena on lisätä osaamista ja tietoa trauman kokeneen lapsen tunnistamisessa, kohtaamisessa, hoitotyössä ja hoitoon ohjaamisessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä on luoda sähköinen Canva-materiaali trauman kohdanneen lapsen hoidosta. Materiaalissa käsitellään traumatisoituneen lapsen kohtaamista, oireiden seulontamenetelmiä, lääkehoitoa sekä erilaisia terapiamuotoja.
Opinnäytetyössä kartoitetaan, minkälaista osaamista terveydenhuollon ammattilaisella tulee olla trauman kohdanneen lapsen hoitotyössä sekä työvälineitä avuksi lapsen kohtaamiseen ja tietoa hoito- ja terapiamuodoista. Rauhallisen, empaattisen ja ymmärtävän ympäristön luominen on avainasemassa. Asennetta siitä, ettei uhri puhu totta tulee välttää. Trauman kohdanneen lapsen hoitotyö on monialaista. Siinä tulee huomioida koettu trauma, lapsen ikä ja kehitystaso sekä lapsen oireilu. Opinnäytetyön teoria pohjautuu kirjallisiin ja tieteellisiin lähteisiin sekä luotettaviin asiantuntijoiden verkkosivuihin. Sähköinen diamateriaali on luotu Canva-sivuston avulla.
Canva-materiaaliin on koottu tietoa fyysisen ja psyykkisen trauman vaikutuksesta lapseen ja kuinka heidän oireilunsa voi näkyä. Canva-materiaalissa avataan erilaisia väkivallan muotoja, joita Suomessa lapsi voi kokea sekä väkivallan vaikutukset lapsen kehitykseen. Materiaalissa tuodaan esille käytössä olevia terapiamuotoja sekä hoitotapoja psyykkisen trauman kohdanneen lapsen kohdalla. Lisäksi materiaalissa kerrotaan, mitä tulee huomioida kohdatessa väkivaltaa kokenut lapsi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on Canva-materiaalin tuottaminen trauman kohdanneen lapsen tunnistamisesta ja hoitotyöstä ensisijaisesti sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Materiaalin tavoitteena on lisätä osaamista ja tietoa trauman kokeneen lapsen tunnistamisessa, kohtaamisessa, hoitotyössä ja hoitoon ohjaamisessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä on luoda sähköinen Canva-materiaali trauman kohdanneen lapsen hoidosta. Materiaalissa käsitellään traumatisoituneen lapsen kohtaamista, oireiden seulontamenetelmiä, lääkehoitoa sekä erilaisia terapiamuotoja.