Hankintaosaamisen kehittäminen ja hallinta osittain hajautetussa hankintaorganisaatiossa
Nenonen, Sasha (2024)
Nenonen, Sasha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411828
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli kartoittaa julkisen hankintayksikön hankintaosaamisen tasoa sekä sellaisia hankintaosaamisen kehittämisen keinoja, joihin organisaatio saadaan sitoutettua, ja jotka olisivat organisaation itsensä toteutettavissa tutkimuksen aikana. Lisäksi selvitettiin hankintaosaamiseen ja sen kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä. Viitekehyksenä työssä käytettiin osaamisen johtamisen ja kehittämisen, organisaation oppimisen sekä hankintojen johtamisen teoriapohjaa ja näiden avulla suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin tutkimuksen aikana suoritetut kehittämistoimenpiteet.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena eli tavoitteena oli aikaansaada muutos ja tässä tutkimuksessa muutosta tavoiteltiin henkilöstön itsensä kokeman hankintasaamisen tasoon. Toimintatutkimuksessa olennaista on osallistaminen ja tämän tutkimuksen aikana yhteistyötä tehtiin laajasti niin hankinnoista kuin osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä vastaavien tahojen kanssa sekä myös hankintoja toteuttavan substanssihenkilöstön kanssa. Hankintaosaamisen kehittämistoimenpiteinä suunniteltiin ja toteutettiin organisaatiolle hankintojen peruskoulutus sekä tuettiin työssä oppimista hankintojen toteuttamisen yhteydessä.
Tutkimusmenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin kyselyitä, haastatteluita ja dokumenttianalyysiä. Kyselytutkimusten avulla saatiin kerättyä numeerista dataa, jonka avulla niin yksittäisten toimenpiteiden kuin koko tutkimuksen vaikutuksia on voitu analysoida objektiivisesti. Haastatteluja ja dokumenttianalyysiä ja käytetty varmentamaan näitä kyselytuloksia sekä laajentamaan tutkimusnäkökulmaa.
Tulosten perusteella kahdesta valitusta kehittämistoimenpiteestä koulutusten voidaan katsoa vaikuttaneen organisaation koettuun hankintaosaamisen tasoon positiivisesti, mutta työssä oppimisen osalta vaikutuksia ei tulosten perusteella pystytty todentamaan. Koska tutkimustulokset antoivat viitteitä osaamisen kehittymisestä ja muutoksen aikaansaamisesta, on hankintakoulutuksista tehty osa organisaation säännöllistä koulutustarjontaa.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena eli tavoitteena oli aikaansaada muutos ja tässä tutkimuksessa muutosta tavoiteltiin henkilöstön itsensä kokeman hankintasaamisen tasoon. Toimintatutkimuksessa olennaista on osallistaminen ja tämän tutkimuksen aikana yhteistyötä tehtiin laajasti niin hankinnoista kuin osaamisen johtamisesta ja kehittämisestä vastaavien tahojen kanssa sekä myös hankintoja toteuttavan substanssihenkilöstön kanssa. Hankintaosaamisen kehittämistoimenpiteinä suunniteltiin ja toteutettiin organisaatiolle hankintojen peruskoulutus sekä tuettiin työssä oppimista hankintojen toteuttamisen yhteydessä.
Tutkimusmenetelminä tässä tutkimuksessa käytettiin kyselyitä, haastatteluita ja dokumenttianalyysiä. Kyselytutkimusten avulla saatiin kerättyä numeerista dataa, jonka avulla niin yksittäisten toimenpiteiden kuin koko tutkimuksen vaikutuksia on voitu analysoida objektiivisesti. Haastatteluja ja dokumenttianalyysiä ja käytetty varmentamaan näitä kyselytuloksia sekä laajentamaan tutkimusnäkökulmaa.
Tulosten perusteella kahdesta valitusta kehittämistoimenpiteestä koulutusten voidaan katsoa vaikuttaneen organisaation koettuun hankintaosaamisen tasoon positiivisesti, mutta työssä oppimisen osalta vaikutuksia ei tulosten perusteella pystytty todentamaan. Koska tutkimustulokset antoivat viitteitä osaamisen kehittymisestä ja muutoksen aikaansaamisesta, on hankintakoulutuksista tehty osa organisaation säännöllistä koulutustarjontaa.