Brändi näkyväksi : visuaalisen ilmeen suunnittelu Nudgelle
Varonen, Anne (2024)
Varonen, Anne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511960
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli tarkastella, mitä tarkoittaa brändi, mikä on sen suhde brändi-identiteettiin ja -persoonallisuuteen ja mitä tekemistä brändiajattelulla on visuaalisen ilmeen ja graafisen ohjeiston laadinnassa. Lisäksi lyhyesti sivutaan sitä, mitkä ovat visuaalisen ilmeen keskeiset elementit, joiden käytölle graafisessa ohjeistossa yleensä asetetaan rajoitteita yhtenäisen visuaalisen jatkuvuuden mahdollistamiseksi.
Teoriaosuudessa tutustutaan brändiin käsitteenä ja pohditaan, miten se on vaikuttanut markkinointiin sekä yrityksen ja asiakkaiden väliseen suhteeseen ja kuinka siitä on mahdollista viestiä mahdollisimman johdonmukaisesti. Ymmärrys yrityksen brändi-identiteetistä ja -persoonallisuudesta toimii yrityksen ytimestä lähtöisin olevan visuaalisen ilmeen rakennuspalikoina. Ilman niiden tuntemusta yrityksen ulkoisen olemuksen muuttaminen saattaa johtaa siihen, että visuaalinen ilme viestii eri asioita kuin yrityksen julkilausutut arvot ja tarkoitus. Teoriaosuus osoittaa, että brändin kokonaisvaltainen ymmärtäminen toimii suunnittelijan tukena, kun tarkoituksena on rakentaa visuaalista ilmettä, joka pyrkii kommunikoimaan haluttuja arvoja ja olemaan linjassa yrityksen brändi-identiteetin kanssa.
Opinnäytteen teososan tarkoituksena oli luoda Nudgelle uusi visuaalinen ilme ja graafinen ohjeisto, jotka laadittiin brändityöpajan, henkilöstö- ja asiakaskyselyn sekä kilpailija-analyysin pohjalta. Kyselyt auttoivat hahmottamaan sitä, mihin suuntaan Nudgen visuaalista ilmettä kannattaa mahdollisesti tulevaisuudessa viedä. Uuden visuaalisen ilmeen ja graafisen ohjeiston tarkoituksena on toimia Nudgen brändin tunnettuuden vahvistamisessa, uusien asiakkaiden hankkimisessa ja sitä kautta toiminnan kannattavuuden parantamisessa.
Teoriaosuudessa tutustutaan brändiin käsitteenä ja pohditaan, miten se on vaikuttanut markkinointiin sekä yrityksen ja asiakkaiden väliseen suhteeseen ja kuinka siitä on mahdollista viestiä mahdollisimman johdonmukaisesti. Ymmärrys yrityksen brändi-identiteetistä ja -persoonallisuudesta toimii yrityksen ytimestä lähtöisin olevan visuaalisen ilmeen rakennuspalikoina. Ilman niiden tuntemusta yrityksen ulkoisen olemuksen muuttaminen saattaa johtaa siihen, että visuaalinen ilme viestii eri asioita kuin yrityksen julkilausutut arvot ja tarkoitus. Teoriaosuus osoittaa, että brändin kokonaisvaltainen ymmärtäminen toimii suunnittelijan tukena, kun tarkoituksena on rakentaa visuaalista ilmettä, joka pyrkii kommunikoimaan haluttuja arvoja ja olemaan linjassa yrityksen brändi-identiteetin kanssa.
Opinnäytteen teososan tarkoituksena oli luoda Nudgelle uusi visuaalinen ilme ja graafinen ohjeisto, jotka laadittiin brändityöpajan, henkilöstö- ja asiakaskyselyn sekä kilpailija-analyysin pohjalta. Kyselyt auttoivat hahmottamaan sitä, mihin suuntaan Nudgen visuaalista ilmettä kannattaa mahdollisesti tulevaisuudessa viedä. Uuden visuaalisen ilmeen ja graafisen ohjeiston tarkoituksena on toimia Nudgen brändin tunnettuuden vahvistamisessa, uusien asiakkaiden hankkimisessa ja sitä kautta toiminnan kannattavuuden parantamisessa.