Brändistrategian suunnittelemisen elementit ja vaiheet hyvinvointialan yrittäjälle
Savolainen, Helmi (2024)
Savolainen, Helmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe perustuu työn tekijän omaan tarpeeseen lisätä ymmärrystään yrityksen brändistrategian luomisessa. Työn tavoitteena on, että tekijä ymmärtää brändistrategian luomisen tärkeimmät vaiheet ja elementit, joita hän voi myöhemmin hyödyntää oman yrityksensä brändistrategian luomisessa. Opinnäytetyö on yhdistelmä teoriaa, tutkimusta ja kehittämistyötä.
Teoriaosuus koostuu työn kannalta tärkeimpien avainsanojen määrittelystä sekä brändäyksen eri vaiheiden ymmärtämisestä hyödyntäen niin kotimaista kuin kansainvälistä kirjallisuutta sekä muita tutkimuslähteitä. Keskeiset käsitteet koostuvat avainsanoista brändi, brändikokemus sekä brändin merkitys, joita kuvataan tarkemmin otsikon keskeiset käsitteet alla. Brändin rakentamisen teoriaosuus syventyy brändäyksen ensiaskeleihin, brändin visuaaliseen identiteettiin, asiakaskokemukseen, kilpailuetuun sekä brändin kehittämisen vaiheisiin.
Opinnäytetyön menetelmänä toimii laadullinen toimintatutkimus teemahaastatteluiden muodossa. Tutkimusosuus koostuu kolmen hyvinvointialalla toimivan yksityisyrittäjän haastatteluista, jotka ovat toteutettu podcast-haastatteluiden muodossa. Haastatteluista työhön näkyväksi osuudeksi on tuotu litterointiosuus, johon on nostettu työn kannalta tärkeimmät vastaukset ja havainnoinnit.
Havainnointiosuus tuo yhteen teoriaosuudesta ja haastatteluista tehdyt löydökset brändistrategian rakentamisen tärkeimmistä vaiheista ja elementeistä. Tämä osio toimii myöhemmin pohjana työn tekijälle hänen rakentaessaan omaa brändistrategiaansa.
Teoriaosuus koostuu työn kannalta tärkeimpien avainsanojen määrittelystä sekä brändäyksen eri vaiheiden ymmärtämisestä hyödyntäen niin kotimaista kuin kansainvälistä kirjallisuutta sekä muita tutkimuslähteitä. Keskeiset käsitteet koostuvat avainsanoista brändi, brändikokemus sekä brändin merkitys, joita kuvataan tarkemmin otsikon keskeiset käsitteet alla. Brändin rakentamisen teoriaosuus syventyy brändäyksen ensiaskeleihin, brändin visuaaliseen identiteettiin, asiakaskokemukseen, kilpailuetuun sekä brändin kehittämisen vaiheisiin.
Opinnäytetyön menetelmänä toimii laadullinen toimintatutkimus teemahaastatteluiden muodossa. Tutkimusosuus koostuu kolmen hyvinvointialalla toimivan yksityisyrittäjän haastatteluista, jotka ovat toteutettu podcast-haastatteluiden muodossa. Haastatteluista työhön näkyväksi osuudeksi on tuotu litterointiosuus, johon on nostettu työn kannalta tärkeimmät vastaukset ja havainnoinnit.
Havainnointiosuus tuo yhteen teoriaosuudesta ja haastatteluista tehdyt löydökset brändistrategian rakentamisen tärkeimmistä vaiheista ja elementeistä. Tämä osio toimii myöhemmin pohjana työn tekijälle hänen rakentaessaan omaa brändistrategiaansa.