Kenelle musiikin harrastaminen kuuluu? : matalan kynnyksen opintopolkua kehittämässä
Rosenlund, Ella (2024)
Rosenlund, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511975
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee matalan kynnyksen opintopolun kehittämistä Kallion Musiikkikoulussa. Opinnäytetyöni tavoite on luoda aiemman taiteen perusopetuksen kehittämishankkeen Rytmihyrrä-bändikerhotoiminnalle opintopolku sekä määritellä Rytmihyrrän sisältö ja tavoitteet. Perehdyn matalan kynnyksen opetustyön haasteisiin ja opettajan tuen tarpeisiin. Tärkeä näkökulma opinnäytetyössäni on opettajan pedagogisen osaamisen tukeminen sekä työhyvinvoinnin vahvistaminen. Pyrin selvittämään, millaisia toimintamalleja opettajan työn tueksi voisi kehittää. Opinnäytetyössäni pohdin, kenelle musiikin harrastaminen kuuluu ja miten taiteen perusopetuksella voitaisiin vastata yhteiskunnan muutoksiin.
Opinnäytetyöni tutkimusaineisto koostuu ryhmäkeskusteluaineistosta, joka on kerätty kolmessa yhteiskehittämispäivässä. Yhteiskehittämispäiviin osallistui Kallion Musiikkikoulun, Meri-Helsingin musiikkiopiston, Keski-Helsingin musiikkiopiston ja musiikkiopisto Resonaarin opettajia ja hallintohenkilökuntaa.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi Kallion Musiikkikoulun matalan kynnyksen opintopolku sekä Rytmihyrrä-toiminnan yhteiset arvot ja periaatteelliset lähtökohdat. Tärkeimpiä arvoja olivat harrastuksen taloudellinen ja alueellinen saatavuus, sekä sosiaalinen yhdessä tekeminen. Lisäksi kirjoitin ryhmäkeskustelujen pohjalta Kallion Bändikoululle opetussuunnitelman. Selvitin opettajien työssä kokeman kuormituksen taustatekijöitä ja opetuksessa ilmeneviä haasteita. Merkittäviä haasteita olivat kollegiaalisen tuen puute ja ryhmän ohjauksen haasteet. Kehitin Kallion Musiikkikoululle opettajan tuen mallin, jonka tarkoitus on vahvistaa työssä jaksamista ja lisätä työhyvinvointia.
Opinnäytetyöni on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita saavutettavan ja tasa-arvoisen musiikkikasvatuskentän kehittämisestä. Musiikkioppilaitokset voivat kehittää toimintaansa opinnäytetyöni tulosten pohjalta, opettajan tuen tarpeet huomioiden.
Opinnäytetyöni tutkimusaineisto koostuu ryhmäkeskusteluaineistosta, joka on kerätty kolmessa yhteiskehittämispäivässä. Yhteiskehittämispäiviin osallistui Kallion Musiikkikoulun, Meri-Helsingin musiikkiopiston, Keski-Helsingin musiikkiopiston ja musiikkiopisto Resonaarin opettajia ja hallintohenkilökuntaa.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi Kallion Musiikkikoulun matalan kynnyksen opintopolku sekä Rytmihyrrä-toiminnan yhteiset arvot ja periaatteelliset lähtökohdat. Tärkeimpiä arvoja olivat harrastuksen taloudellinen ja alueellinen saatavuus, sekä sosiaalinen yhdessä tekeminen. Lisäksi kirjoitin ryhmäkeskustelujen pohjalta Kallion Bändikoululle opetussuunnitelman. Selvitin opettajien työssä kokeman kuormituksen taustatekijöitä ja opetuksessa ilmeneviä haasteita. Merkittäviä haasteita olivat kollegiaalisen tuen puute ja ryhmän ohjauksen haasteet. Kehitin Kallion Musiikkikoululle opettajan tuen mallin, jonka tarkoitus on vahvistaa työssä jaksamista ja lisätä työhyvinvointia.
Opinnäytetyöni on suunnattu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita saavutettavan ja tasa-arvoisen musiikkikasvatuskentän kehittämisestä. Musiikkioppilaitokset voivat kehittää toimintaansa opinnäytetyöni tulosten pohjalta, opettajan tuen tarpeet huomioiden.