Laadunhallintastandardilla vaikuttavuutta ohjelmistoyrityksen toimintaan
Ylivallo, Matias (2024)
Ylivallo, Matias
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051511936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ohjelmistoalan konsernille laadunhallintastandardin käyttöönottosuunnitelma konsernin sisäiseen käyttöön ja arvioida sen vaikuttavuutta konsernin toiminnassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä ovat tekniikan alan standardisoidut prosessit laadunhallinnan järjestelmille ja selvittää mitkä ovat konsernin toiminnan kannalta tärkeitä prosesseja. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin, mikä on konsernin sisäisten prosessien nykytila, mitkä nykyiset prosessit vaativat kehittämistä ja minkä prosessien kehittämisestä konsernille saadaan suurin hyöty. Keskeisimmäksi tietopohjaksi työssä muodostui ISO 9001 -standardi, joka toimii laadunhallinnan kulmakivenä. Tämä standardi asetti vaatimukset tulevalle laadunhallinnan järjestelmälle, ja sen ymmärtäminen oli välttämätöntä laadunhallinnan käyttöönoton suunnitelmia ja niiden vaikutuksia konsernin toimintaan tutkittaessa.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, jota tuettiin laadullisilla verkkokyselyillä. Kyselyt osoitettiin erikseen yrityskonsernin henkilöstölle ja hallinnolle. Kyselyillä selvitettiin yrityskonsernin nykyisten prosessien heikkouksia ja selvitettiin yleistilannetta molemmista näkökulmista.
Kyselyiden vastausten perusteella voitiin huomata työntekijöiden ja hallinnon osalta tyytymämättömyyttä nykyisen organisaation kommunikointitapojen, prosessien hallinnan ja dokumentaation suhteen. Opinnäytetyön tuloksena tuotetun käyttöönottosuunnitelman tehokkaammaksi hyödyntämiseksi, suositeltiin luotavaksi yritykselle laatujärjestelmän käyttöönotolle vuosikello. Nykytilan selvityksen pohjalta sisäisessä käyttöönottosuunnitelmassa kiinnitettiin huomiota ongelmakohtiin ja suositeltiin lisäresurssien käyttämistä kyseisiä ongelmakohtia sivuavissa osa-alueissa. Henkilöstön kyselyllä ei vielä saatu tarpeeksi tarkkaa tietoa, joten suositeltiin suoritettavaksi tarkentavia kyselyitä ja työpajoja lisätietojen keräämiseksi, jotta havaittujen ongelmien takana olevat mahdolliset syyt ja niistä johtuvat syy-seuraussuhteet organisaatiossa voidaan korjata.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusta, jota tuettiin laadullisilla verkkokyselyillä. Kyselyt osoitettiin erikseen yrityskonsernin henkilöstölle ja hallinnolle. Kyselyillä selvitettiin yrityskonsernin nykyisten prosessien heikkouksia ja selvitettiin yleistilannetta molemmista näkökulmista.
Kyselyiden vastausten perusteella voitiin huomata työntekijöiden ja hallinnon osalta tyytymämättömyyttä nykyisen organisaation kommunikointitapojen, prosessien hallinnan ja dokumentaation suhteen. Opinnäytetyön tuloksena tuotetun käyttöönottosuunnitelman tehokkaammaksi hyödyntämiseksi, suositeltiin luotavaksi yritykselle laatujärjestelmän käyttöönotolle vuosikello. Nykytilan selvityksen pohjalta sisäisessä käyttöönottosuunnitelmassa kiinnitettiin huomiota ongelmakohtiin ja suositeltiin lisäresurssien käyttämistä kyseisiä ongelmakohtia sivuavissa osa-alueissa. Henkilöstön kyselyllä ei vielä saatu tarpeeksi tarkkaa tietoa, joten suositeltiin suoritettavaksi tarkentavia kyselyitä ja työpajoja lisätietojen keräämiseksi, jotta havaittujen ongelmien takana olevat mahdolliset syyt ja niistä johtuvat syy-seuraussuhteet organisaatiossa voidaan korjata.