Kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelujen laatusuositusten toteutumisen arviointi
Oravainen, Jenni; Taskinen, Miia; Tukiainen, Eevi (2024)
Oravainen, Jenni
Taskinen, Miia
Tukiainen, Eevi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512114
Tiivistelmä
Terveysalan koulutuksessa harjoittelujen tulee tapahtua aidoissa oppimisympäristöissä ja toteutua laatusuositusten mukaisesti. Laatusuositusten toteutuminen terveysalan harjoitteluissa on tärkeää. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, miten laatusuositukset toteutuvat harjoitteluissa Savonia-ammattikorkeakoulun Nursing Degree -tutkinto-ohjelman opiskelijoilla. Tavoitteena on, että Savonia-ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tämän tutkimuksen tuloksia tulevien kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelujen ja laatusuositusten arvioinnissa ja kehittämisessä. Opinnäytetyön menetelmänä oli määrällinen tutkimus eli kvantitatiivinen tutkimus. Työmme yhteistyötahona toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Tämän määrällisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli sähköinen Webropol- kyselylomake, jossa oli kysymyksiä harjoittelun laatusuosituksista ennen harjoittelua, sen aikana ja jälkeen. Tutkimuksen kyselyyn vastasi 8 opiskelijaa. Tutkimuksessa aineisto analysoitiin suorina jakaumina ja esitettiin lukumäärinä. Tulosten mukaan suurin osa opiskelijoista oli valmistautunut harjoitteluun asianmukaisesti ja noudatti sovittuja käytäntöjä. Kaikki opiskelijat olivat perehtyneet oppimisensa reflektoimiseen ennen harjoittelun alkua ja myös reflektoineet osaamistaan blogiin harjoittelun aikana. Harjoittelun jälkeen he myös antoivat palautetta harjoittelukokemuksista ja ohjauksesta.
Tulokset osoittivat, että kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelun käytänteet vaihtelevat ja on tärkeää tunnistaa sekä hyvät käytännöt että kehittämistarpeet. Tämä voi auttaa parantamaan harjoittelun laatua ja varmistamaan, että opiskelijat saavat tarvitsemaansa tukea ja ohjausta ammatillisen kasvunsa tueksi
harjoittelun kaikissa vaiheissa. Aihetta olisi tärkeää tutkia enemmän, näin laatusuositusten kehittäminen olisi helpompaa. Yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja harjoitteluorganisaatioiden välillä tulisi parantaa koskien kansainvälisiä opiskelijoita.
Tulokset osoittivat, että kansainvälisten sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelun käytänteet vaihtelevat ja on tärkeää tunnistaa sekä hyvät käytännöt että kehittämistarpeet. Tämä voi auttaa parantamaan harjoittelun laatua ja varmistamaan, että opiskelijat saavat tarvitsemaansa tukea ja ohjausta ammatillisen kasvunsa tueksi
harjoittelun kaikissa vaiheissa. Aihetta olisi tärkeää tutkia enemmän, näin laatusuositusten kehittäminen olisi helpompaa. Yhteistyötä ammattikorkeakoulujen ja harjoitteluorganisaatioiden välillä tulisi parantaa koskien kansainvälisiä opiskelijoita.