Päivystysten hoidon tarpeen arvion laadun kehittäminen ja arviointi : kirjallisuuskatsaus
Laine, Virpi (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512094
Tiivistelmä
Päivystysten ruuhkautumisesta on uutisoitu mediassa laajalti viime vuosina. Yksi kriittisimmistä tekijöistä päivystysten ruuhkautumisessa sekä potilaiden saamassa oikea-aikaisessa ja laadukkaassa hoidossa on toimiva hoidon tarpeen arvio. Hoidon tarpeen arvion laatua ei kuitenkaan ole tutkittu Suomessa lainkaan, joten ensin oli tärkeää selvittää, millaisia mahdollisuuksia hoidon tarpeen arvion laadun arviointiin on olemassa. Työ tehtiin alun perin HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan toimeksiannosta.
Tutkimus suoritettiin kuvailevana scoping-katsauksena, johon valittiin 12 tieteellistä artikkelia, joista etsittiin samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia laadun hallinnan osalta hoidon tarpeen arviossa. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia hoidon tarpeen arvioinnin auditoinnin ja laadunhallinnan prosesseja on olemassa ja miten niitä voisi hyödyntää Suomessa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yleisimmin mainittiin retrospektiivinen auditointi sekä reaaliaikainen havainnointi laadun arvioinnin työvälineinä. Näiden lisäksi toteutetaan kyselytutkimuksia ja hyödynnetään potilastietojärjestelmästä saatavaa analytiikkaa sekä erillisiä sähköisiä päätöksentekotyökaluja.
Aineistosta saatiin myös selville, että päivystykset toimivat hyvin eri tavalla eri puolilla Suomea ja maailmaa, joten kaikille sopivaa laadun arvioinnin tapaa voi olla vaikea löytää. Erilaisia metodeja voi myös yhdistää. On myös hyvin tärkeää ylläpitää kiireellisyysluokituksen valinnan ohjekirjaa, jotta hoidon tarpeen arviota tekevät hoitajat voivat tehdä päätöksiä tutkittuun tietoon perustuen. Tämän tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää suunniteltaessa laadun hallintaa nimenomaan hoidon tarpeen arviossa.
Tutkimus suoritettiin kuvailevana scoping-katsauksena, johon valittiin 12 tieteellistä artikkelia, joista etsittiin samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia laadun hallinnan osalta hoidon tarpeen arviossa. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia hoidon tarpeen arvioinnin auditoinnin ja laadunhallinnan prosesseja on olemassa ja miten niitä voisi hyödyntää Suomessa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yleisimmin mainittiin retrospektiivinen auditointi sekä reaaliaikainen havainnointi laadun arvioinnin työvälineinä. Näiden lisäksi toteutetaan kyselytutkimuksia ja hyödynnetään potilastietojärjestelmästä saatavaa analytiikkaa sekä erillisiä sähköisiä päätöksentekotyökaluja.
Aineistosta saatiin myös selville, että päivystykset toimivat hyvin eri tavalla eri puolilla Suomea ja maailmaa, joten kaikille sopivaa laadun arvioinnin tapaa voi olla vaikea löytää. Erilaisia metodeja voi myös yhdistää. On myös hyvin tärkeää ylläpitää kiireellisyysluokituksen valinnan ohjekirjaa, jotta hoidon tarpeen arviota tekevät hoitajat voivat tehdä päätöksiä tutkittuun tietoon perustuen. Tämän tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää suunniteltaessa laadun hallintaa nimenomaan hoidon tarpeen arviossa.