Saavutettava sesonkiohjelmisto
Kauppila, Katariina (2024)
Kauppila, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512143
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on tapaustutkimus, jossa selvitetään, miten Malmitalo voi kehittää jokavuotista Malmitalon joulu -ohjelmistoa nykyistä saavutettavammaksi houkutellakseen uusia kävijöitä. Tämän opinnäytetyön tilaaja on Helsingin kaupungin kulttuurikeskus Malmitalo.
Opinnäytetyön tietopohjan muodostavat saavutettavuus ja osallisuus. Saavutettavuuden eri osa-alueista tälle tutkimukselle merkittävimpiä ovat viestinnällinen, sosiaalinen ja taloudellinen saavutettavuus. Tietopohja avaa osallisuuden kokemuksen muodostumista elämän eri osa-alueilla.
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselyä, strukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Havainnointi esitteli Malmitalon joulun saavutettavuuden nykytilanteen.
Asiakaskyselyllä selvitettiin kävijöiden ajatuksia ohjelmasuunnittelun ja saavutettavuuden kehittämiseksi. Ammattilaishaastattelut avasivat kävijäosallisuuden luomisen erilaisia mahdollisuuksia kulttuurikeskuksissa.
Tulokset osoittavat, että Malmitalon joulu -ohjelmiston saavutettavuutta on mahdollista kehittää pidemmälle. Opinnäytetyön kehitysehdotukset tarjoavat tilaajalle toimintatapoja, joihin tilaajan resurssit ja olemassa olevat prosessit on helppo yhdistää.
Saavutettavuutta ja osallisuutta edistetään kehitysehdotuksissa viestinnän saavutettavalla suunnittelulla, monikielisyyden lisäämisellä sekä tarjoamalla alusta osallisuuden kokemuksen rakentamiselle.
Opinnäytetyön tietopohjan muodostavat saavutettavuus ja osallisuus. Saavutettavuuden eri osa-alueista tälle tutkimukselle merkittävimpiä ovat viestinnällinen, sosiaalinen ja taloudellinen saavutettavuus. Tietopohja avaa osallisuuden kokemuksen muodostumista elämän eri osa-alueilla.
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin kyselyä, strukturoitua haastattelua sekä havainnointia. Havainnointi esitteli Malmitalon joulun saavutettavuuden nykytilanteen.
Asiakaskyselyllä selvitettiin kävijöiden ajatuksia ohjelmasuunnittelun ja saavutettavuuden kehittämiseksi. Ammattilaishaastattelut avasivat kävijäosallisuuden luomisen erilaisia mahdollisuuksia kulttuurikeskuksissa.
Tulokset osoittavat, että Malmitalon joulu -ohjelmiston saavutettavuutta on mahdollista kehittää pidemmälle. Opinnäytetyön kehitysehdotukset tarjoavat tilaajalle toimintatapoja, joihin tilaajan resurssit ja olemassa olevat prosessit on helppo yhdistää.
Saavutettavuutta ja osallisuutta edistetään kehitysehdotuksissa viestinnän saavutettavalla suunnittelulla, monikielisyyden lisäämisellä sekä tarjoamalla alusta osallisuuden kokemuksen rakentamiselle.