Tanssi kuin kaikki katsoisivat -Kuinka tanssinopettaja voi auttaa oppilasta saavuttamaan rentouden katseen alla?
Luotola, Inka (2024)
Luotola, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512240
Tiivistelmä
Inka Luotolan opinnäytetyö on kehittämistyö, joka sisältää taiteellisen osuuden. Työ pohtii nähdyksi tulemisen kokemusta tanssin kontekstissa ja sitä, että miten opettaja voisi auttaa oppilasta saavuttamaan rentouden katseen alla. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Luotolan omia pedagogisia keinoja ja sen lisäksi ehdottaa tanssinopettajille erilaisia harjoitteita tukemaan katseen alla olemista.
Opinnäytetyö prosessi koostui harjoituskaudesta, toteutuneesta taiteellisesta teoksesta ja kirjallisesta osuudesta. Taiteellinen teos oli kolmen tanssijan muodostama kokonaisuus, jonka koreografina toimi Inka Luotola yhdessä työryhmänsä kanssa. Opinnäytetyön taiteellinen osuus esitteli harjoituskaudella muodostuneet harjoitteet, jotka oli luotu tukemaan katseen alla työskentelyä. Kehittämistyölle oli olennaista päästä testaamaan esityksen muodossa harjoituskauden aikana syntyneitä havaintoja. Teoksen ja samalla opinnäytetyön taiteellisen osuuden avulla pystyttiin havainnoimaan harjoitteiden toimivuutta suhteessa käsiteltävään aiheeseen.
Tässä kirjallisessa opinnäytetyön osuudessa avataan prosessin taiteellisia- ja pedagogisia lähtökohtia. Sen lisäksi syvennytään prosessin eri vaiheisiin ja tanssijoiden näkökulmiin niiden toimivuudesta. Lopuksi tämä kirjallinen osuus pohtii Luotolan ammatillista kasvua ja prosessin eettisyyttä suhteessa tavoitteisiin.
Opinnäytetyö prosessi koostui harjoituskaudesta, toteutuneesta taiteellisesta teoksesta ja kirjallisesta osuudesta. Taiteellinen teos oli kolmen tanssijan muodostama kokonaisuus, jonka koreografina toimi Inka Luotola yhdessä työryhmänsä kanssa. Opinnäytetyön taiteellinen osuus esitteli harjoituskaudella muodostuneet harjoitteet, jotka oli luotu tukemaan katseen alla työskentelyä. Kehittämistyölle oli olennaista päästä testaamaan esityksen muodossa harjoituskauden aikana syntyneitä havaintoja. Teoksen ja samalla opinnäytetyön taiteellisen osuuden avulla pystyttiin havainnoimaan harjoitteiden toimivuutta suhteessa käsiteltävään aiheeseen.
Tässä kirjallisessa opinnäytetyön osuudessa avataan prosessin taiteellisia- ja pedagogisia lähtökohtia. Sen lisäksi syvennytään prosessin eri vaiheisiin ja tanssijoiden näkökulmiin niiden toimivuudesta. Lopuksi tämä kirjallinen osuus pohtii Luotolan ammatillista kasvua ja prosessin eettisyyttä suhteessa tavoitteisiin.