Keskosen hoito keskoskaapissa : opetusvideo Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille
Nickerson, Atsalea; Koivuneva, Jenny-Juulia (2024)
Nickerson, Atsalea
Koivuneva, Jenny-Juulia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512091
Tiivistelmä
Keskosten tehohoito toteutetaan tavallisimmin keskoskaapissa, jossa keskosvauvat viettävät elämänsä alkuvaiheen. Keskoskaappi on keskosten hoitoon käytettävä laite, jonka ominaisuuksina on pitää yllä tarkasti asetettu lämpötila, kosteus sekä happipitoisuus. Keskoskaappi pitää keskosen lämpimänä ja kosteus vähentää keskosen iholta haihtuvan lämmön määrää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Giraffe- keskoskaapin käytöstä Oulun ammattikorkeakoulun syventävän vaiheen opiskelijoille lasten hoitotyöhön sekä kätilötyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laadukas ja ajantasainen opetusvideo, joka ohjaa opiskelijoita keskoskaapin käyttöön. Työ käsittelee keskosuutta, keskosen erityispiirteitä erityisesti lämmönsäätelyn näkökulmasta sekä keskoskaapin käyttöaiheita. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu kirjallisuudesta, artikkeleista, tietokannoista sekä tutkimuksista. Työssä on käytetty sekä kansallisia että kansainvälisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu ja se toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöprosessi jaettiin kolmeen vaiheeseen , joista ensimmäinen vaihe oli projektisuunnitelman laatiminen. Toteutusvaiheessa laadittiin opetusvideon käsikirjoitus ja video kuvattiin ja editoitiin. Opetusvideo käsitteli keskoskaapin käyttöä ja sen tärkeimpiä ominaisuuksia keskosen hoidossa. Videolla näytettiin myös, kuinka keskosen perushoitoa toteutetaan keskoskaapissa. Opetusvideo annettiin Oulun ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön.
Opetusvideon palaute kerättiin kohderyhmälle lähetetyllä Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi 25 hoitotyön opiskelijaa. Palautteen mukaan opetusvideo oli informatiivinen, selkeä sekä käyttäjälä-heinen. Kyselyyn vastanneiden mukaan video olisi voinut olla hieman tiiviimpi ja tekstit olisi-vat voineet olla selkeämmällä fontilla. Palautekyselyn kehitysideoiden perusteella jatkokehitys-haasteena olisi kehitellä hieman tiivistetympi kokonaisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Giraffe- keskoskaapin käytöstä Oulun ammattikorkeakoulun syventävän vaiheen opiskelijoille lasten hoitotyöhön sekä kätilötyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda laadukas ja ajantasainen opetusvideo, joka ohjaa opiskelijoita keskoskaapin käyttöön. Työ käsittelee keskosuutta, keskosen erityispiirteitä erityisesti lämmönsäätelyn näkökulmasta sekä keskoskaapin käyttöaiheita. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu kirjallisuudesta, artikkeleista, tietokannoista sekä tutkimuksista. Työssä on käytetty sekä kansallisia että kansainvälisiä lähteitä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu ja se toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyöprosessi jaettiin kolmeen vaiheeseen , joista ensimmäinen vaihe oli projektisuunnitelman laatiminen. Toteutusvaiheessa laadittiin opetusvideon käsikirjoitus ja video kuvattiin ja editoitiin. Opetusvideo käsitteli keskoskaapin käyttöä ja sen tärkeimpiä ominaisuuksia keskosen hoidossa. Videolla näytettiin myös, kuinka keskosen perushoitoa toteutetaan keskoskaapissa. Opetusvideo annettiin Oulun ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön.
Opetusvideon palaute kerättiin kohderyhmälle lähetetyllä Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi 25 hoitotyön opiskelijaa. Palautteen mukaan opetusvideo oli informatiivinen, selkeä sekä käyttäjälä-heinen. Kyselyyn vastanneiden mukaan video olisi voinut olla hieman tiiviimpi ja tekstit olisi-vat voineet olla selkeämmällä fontilla. Palautekyselyn kehitysideoiden perusteella jatkokehitys-haasteena olisi kehitellä hieman tiivistetympi kokonaisuus.