Sosiaalinen media yleisötyön työkaluna : case: Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön Instagram-viestinnän kehittäminen
Brilhante Biris, Sofia (2024)
Brilhante Biris, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512182
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa ja yleisötyötä. Se tehtiin toimeksiantona Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön osastolle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön Instagram-tilin käyttöä voidaan kehittää, jotta siitä saataisiin enemmän hyötyä, sekä ymmärtää paremmin sosiaalisen median roolin ja merkityksen yleisötyön näkökulmasta. Opinnäytetyön pääkysymyksenä on: Miten Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön Instagram-tilin käyttöä voidaan kehittää tavoitteellisemmaksi?
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tietopohja rakentui sosiaalisen median, yleisötyön sekä teatterin käsitteiden ja teorioiden ympärille. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, benchmarkingia sekä haastattelua.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, miten Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön Instagram-tilin sisältö on suoriutunut tähän mennessä, miten yleisötyö näkyy muiden teattereiden Instagram-tileillä kansainvälisesti sekä millä tavoilla sosiaalinen media voi tukea yleisötyötä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi joukko käytännön kehitysehdotuksia Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön Instagram-tilin käytön parantamiseksi sisällön, tavoitteiden sekä toimintatapojen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön Instagram-tilin käyttöä voidaan kehittää, jotta siitä saataisiin enemmän hyötyä, sekä ymmärtää paremmin sosiaalisen median roolin ja merkityksen yleisötyön näkökulmasta. Opinnäytetyön pääkysymyksenä on: Miten Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön Instagram-tilin käyttöä voidaan kehittää tavoitteellisemmaksi?
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tietopohja rakentui sosiaalisen median, yleisötyön sekä teatterin käsitteiden ja teorioiden ympärille. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, benchmarkingia sekä haastattelua.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, miten Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön Instagram-tilin sisältö on suoriutunut tähän mennessä, miten yleisötyö näkyy muiden teattereiden Instagram-tileillä kansainvälisesti sekä millä tavoilla sosiaalinen media voi tukea yleisötyötä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi joukko käytännön kehitysehdotuksia Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyön Instagram-tilin käytön parantamiseksi sisällön, tavoitteiden sekä toimintatapojen näkökulmasta.