Markkinointiviestinnän suunnitelma hyvinvointialan yritykselle
Janné, Verner (2024)
Janné, Verner
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointiviestinnän suunnitelma toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajana työlle toimi syksyllä 2022 perustettu hyvinvointialan yritys Katriina Elisabet, jolla oli selkeä tarve markkinointiviestintänsä kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle markkinointiviestinnän suunnitelma, jota toimeksiantaja voisi käyttää oman viestintänsä tehostamiseen ja kohderyhmänsä tavoittamiseen. Työn toteutuksessa on huomioitu toimeksiantajan rajalliset resurssit, jotka rajoittavat viestintään ja markkinointiin käytettäviä keinoja. Lopullinen suunnitelma sisältää tilanne- ja kilpailija-analyysin, viestinnän tavoitteet, kohderyhmän määrittelyn, sisällön ja sanoman suunnittelun, konkreettiset toimenpiteet viestinnän tehostamiseen ja toimenpiteiden seurannan suunnitelman.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin oleellisesta kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista verkkolähteistä. Tietoperustassa perehdytään markkinoinnin suunnittelun SOSTAC-malliin, 7P-mallin mukaisiin markkinoinnin kilpailukeinoihin ja markkinointiviestinnän sekä digitaalisen markkinoinnin suunnittelun teoriaan.
Opinnäytetyön empiirisenä aineistona käytettiin yrityksen nykyasiakkaille teetetyn kyselyn pohjalta saatuja tuloksia sekä toimeksiantajan ja kilpailijoiden sosiaalisen median alustoja ja verkkosivuja. Empiirisen aineiston analyysin tuloksia on esitelty opinnäytetyön viidennessä luvussa.
Opinnäytetyön viidennessä luvussa käsitellään toimeksiantajalle tarkoitettua markkinointiviestinnän suunnitelmaa. Luvussa esitellään tietoperustan ja empiirisen aineiston analyysin tuloksena luotua markkinointiviestinnän suunnitelmaa, joka sisältää viestinnän sisällön ja sanoman suunnitelman, konkreettiset kuukausittain toteutettavat viestinnän toimenpiteet ja toimenpiteiden seurannan suunnitelman.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle markkinointiviestinnän suunnitelma, jota toimeksiantaja voisi käyttää oman viestintänsä tehostamiseen ja kohderyhmänsä tavoittamiseen. Työn toteutuksessa on huomioitu toimeksiantajan rajalliset resurssit, jotka rajoittavat viestintään ja markkinointiin käytettäviä keinoja. Lopullinen suunnitelma sisältää tilanne- ja kilpailija-analyysin, viestinnän tavoitteet, kohderyhmän määrittelyn, sisällön ja sanoman suunnittelun, konkreettiset toimenpiteet viestinnän tehostamiseen ja toimenpiteiden seurannan suunnitelman.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin oleellisesta kirjallisuudesta sekä ajankohtaisista verkkolähteistä. Tietoperustassa perehdytään markkinoinnin suunnittelun SOSTAC-malliin, 7P-mallin mukaisiin markkinoinnin kilpailukeinoihin ja markkinointiviestinnän sekä digitaalisen markkinoinnin suunnittelun teoriaan.
Opinnäytetyön empiirisenä aineistona käytettiin yrityksen nykyasiakkaille teetetyn kyselyn pohjalta saatuja tuloksia sekä toimeksiantajan ja kilpailijoiden sosiaalisen median alustoja ja verkkosivuja. Empiirisen aineiston analyysin tuloksia on esitelty opinnäytetyön viidennessä luvussa.
Opinnäytetyön viidennessä luvussa käsitellään toimeksiantajalle tarkoitettua markkinointiviestinnän suunnitelmaa. Luvussa esitellään tietoperustan ja empiirisen aineiston analyysin tuloksena luotua markkinointiviestinnän suunnitelmaa, joka sisältää viestinnän sisällön ja sanoman suunnitelman, konkreettiset kuukausittain toteutettavat viestinnän toimenpiteet ja toimenpiteiden seurannan suunnitelman.