Digitaalisen viestinnän vaikutukset työhyvinvointiin
Väinölä, Johanna (2024)
Väinölä, Johanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512308
Tiivistelmä
Digitaalisen viestintäteknologian kehittyminen on lyhyessä ajassa mullistanut nykypäivän tietotyöntekijän arkea usealla eri tavalla. Se on muun muassa luonut täysin uudenlaisia vuorovaikutuksen tapoja sekä mahdollistanut joustavan etätyöskentelyn ajasta ja paikasta riippumatta. Vaikka digitaalisen viestintäteknologian kehittymisellä on ollut merkittäviä positiivisia vaikutuksia työntekijöiden hyvinvointiin, sillä on kaksiteräisen miekan tavoin huomattu olevan myös työhyvinvointia heikentäviä vaikutuksia. Tässä kirjallisuuskatsauksessa selvitetään, mitkä digitaalisen viestinnän tekijät heikentävät työhyvinvointia kaikkein merkittävimmin ja mitä negatiivisia vaikutuksia näillä digitaalisen viestinnän tekijöillä on työntekijän hyvinvointiin.
Työhyvinvointia merkittävimmin heikentäviksi tekijöiksi osoittautuivat odotukset jatkuvasta tavoitettavuudesta, työn ja vapaa-ajan sekoittuminen, viestien suuri volyymi ja heikko laatu, viestintäteknologian aiheuttamat työn keskeytykset, multitaskaaminen sekä jatkuva uusiin viestintätyökaluihin mukautuminen. Edellä mainittujen tekijöiden on todettu muun muassa nostavan työuupumuksen riskiä, heikentävän työstä palautumista sekä lisäävän työkuormaa merkittävällä tavalla.
Tulosten pohjalta on tehty ehdotuksia digitaalisesta viestinnästä johtuvan kuormituksen vähentämiseksi työnantajan, työntekijän sekä teknologian kehittämisen näkökulmasta. Työnantajan näkökulmasta ehdottomasti tärkein ja helposti jalkautettavin keino digitaalisen viestinnän aiheuttaman kuormituksen vähentämiseksi olisi luoda selkeät pelisäännöt digitaalisten viestintätyökalujen käyttöä sekä niiden välityksellä tapahtuvaa vuorovaikutusta varten. Selkeän ohjeistuksen avulla pystyttäisiin myös hälventämään työyhteisöjen sosiaalisista normeista ja työntekijän omista olettamuksista kumpuavia paineita olla jatkuvasti tavoitettavissa. Vaikka työnantajalla on tärkeä rooli yhtenäisten viestintäohjeistusten kehittämisessä sekä niiden jalkauttamisessa, on työntekijöiden tehtävänä pitää huolta, että he toteuttavat ohjeita myös käytännössä. Teknologiaa olisi tulevaisuudessa tärkeää kehittää siten, että se palvelisi paremmin työntekijän hyvinvointia ja tukisi yhteisten pelisääntöjen toteutumista. Viestintätyökaluja voisi kehittää esimerkiksi sähköpostin suodatintyökaluja tehostamalla sekä automatisoimalla työntekijöiden keskittymistä tukevien älä häiritse -toimintojen toiminnallisuuksia.
Työhyvinvointia merkittävimmin heikentäviksi tekijöiksi osoittautuivat odotukset jatkuvasta tavoitettavuudesta, työn ja vapaa-ajan sekoittuminen, viestien suuri volyymi ja heikko laatu, viestintäteknologian aiheuttamat työn keskeytykset, multitaskaaminen sekä jatkuva uusiin viestintätyökaluihin mukautuminen. Edellä mainittujen tekijöiden on todettu muun muassa nostavan työuupumuksen riskiä, heikentävän työstä palautumista sekä lisäävän työkuormaa merkittävällä tavalla.
Tulosten pohjalta on tehty ehdotuksia digitaalisesta viestinnästä johtuvan kuormituksen vähentämiseksi työnantajan, työntekijän sekä teknologian kehittämisen näkökulmasta. Työnantajan näkökulmasta ehdottomasti tärkein ja helposti jalkautettavin keino digitaalisen viestinnän aiheuttaman kuormituksen vähentämiseksi olisi luoda selkeät pelisäännöt digitaalisten viestintätyökalujen käyttöä sekä niiden välityksellä tapahtuvaa vuorovaikutusta varten. Selkeän ohjeistuksen avulla pystyttäisiin myös hälventämään työyhteisöjen sosiaalisista normeista ja työntekijän omista olettamuksista kumpuavia paineita olla jatkuvasti tavoitettavissa. Vaikka työnantajalla on tärkeä rooli yhtenäisten viestintäohjeistusten kehittämisessä sekä niiden jalkauttamisessa, on työntekijöiden tehtävänä pitää huolta, että he toteuttavat ohjeita myös käytännössä. Teknologiaa olisi tulevaisuudessa tärkeää kehittää siten, että se palvelisi paremmin työntekijän hyvinvointia ja tukisi yhteisten pelisääntöjen toteutumista. Viestintätyökaluja voisi kehittää esimerkiksi sähköpostin suodatintyökaluja tehostamalla sekä automatisoimalla työntekijöiden keskittymistä tukevien älä häiritse -toimintojen toiminnallisuuksia.