Digitaalinen rekonstruktio ja immersiiviset teknologiat kulttuuriperinnön tutkimuksessa, säilyttämisessä ja saavutettavuudessa
Ruuskanen, Katariina (2024)
Ruuskanen, Katariina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612416
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään digitaalisen rekonstruoinnin menetelmiä ja perehdytään immersiivisiin teknologioihin, erityisesti virtuaalitodellisuuteen kulttuuriperintökohteiden tutkimuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena on osoittaa digitaalisen rekonstruoinnin hyödyt kulttuuriperinnön tutkimuksessa, säilyttämisessä ja saavutettavuudessa silloin kun se yhdistetään immersiivisien teknologioiden, erityisesti virtuaalitodellisuuden kanssa.
Tutkimuksessa käytettiin kirjallisuuskatsausta, jossa kartoitettiin aiempia tutkimuksia ja lähteitä. Aihetta lähestytään Lascaux’n ja Cosquer’n luolien historian kautta.
Lopuksi havaitaan, että immersiivisten teknologioiden yhdistäminen digitaalisen rekonstruktion kanssa voi tuoda kulttuuriperintökohteiden tutkimukseen uusia näkökulmia, auttaa sen säilyttämisessä ja jälleenrakentamisessa, sekä helpottaa saavutettavuutta.
Tutkimuksen tarkoituksena on osoittaa digitaalisen rekonstruoinnin hyödyt kulttuuriperinnön tutkimuksessa, säilyttämisessä ja saavutettavuudessa silloin kun se yhdistetään immersiivisien teknologioiden, erityisesti virtuaalitodellisuuden kanssa.
Tutkimuksessa käytettiin kirjallisuuskatsausta, jossa kartoitettiin aiempia tutkimuksia ja lähteitä. Aihetta lähestytään Lascaux’n ja Cosquer’n luolien historian kautta.
Lopuksi havaitaan, että immersiivisten teknologioiden yhdistäminen digitaalisen rekonstruktion kanssa voi tuoda kulttuuriperintökohteiden tutkimukseen uusia näkökulmia, auttaa sen säilyttämisessä ja jälleenrakentamisessa, sekä helpottaa saavutettavuutta.