Roolipelaajille suunnatun tapahtumakonseptin kehittäminen Suomen kansallismuseolle
Esko, Teemu (2024)
Esko, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612452
Tiivistelmä
Opinnäytetyötäni ohjaa ajatus siitä, että roolipelien ja museotyön välillä on vahva yhteys. Työn tilaajana toimii Suomen kansallismuseo, jonka toiveesta tätä yhteyttä lähestytään tapahtumakonseptin kehittämisen kautta. Koska tavoitteena on tuoda tapahtumakonseptissa yhteen kohderyhmän toiveet ja tilaajan tavoitteet, lähestymistavaksi on valittu palvelumuotoilu.
Opinnäytetyössä täydennetään ja jatkojalostetaan Kansallismuseon aiemman roolipelaajille vedetyn työpajan tuloksia, joiden perusteella Kansallismuseon kokoelmilla ja niihin liittyvillä tiedolla on paljon annettavaa roolipelaajille ja roolipeliharrastukselle. Kyselyn avulla pyritään vastaamaan siihen, mitä roolipelaajat toivovat tapahtumilta ja mitkä Kansallismuseon esittelemät historialliset ajanjaksot, aiheet ja esineet heitä kiinnostavat eniten. Benchmarkingin avulla pyritään selvittämään, millaista ohjelmistoa muut tahot tarjoavat roolipelaajille ja mitä Kansallismuseo voi oppia siitä. Tietopohjassa käsitellään roolipelejä, museoita, palvelumuotoilua, tapahtumakonseptin suunnittelua ja näihin liittyviä käsitteitä. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys on: millaisia tapahtumia Kansallismuseo voisi järjestää roolipelaajille?
Tutkimuksellisen kehittämistyön vaiheet ovat tilaajan vahvuuksien määrittely, asiakas- ja toimintaympäristötutkimus sekä suunnittelu. Kehittämisehdotuksena tuotetaan roolipelaajille suunnattu tapahtumakonsepti, jossa yhdistyvät museoiden tehtävät, tilaajan vahvuudet sekä kohderyhmän toiveet.
Opinnäytetyössä täydennetään ja jatkojalostetaan Kansallismuseon aiemman roolipelaajille vedetyn työpajan tuloksia, joiden perusteella Kansallismuseon kokoelmilla ja niihin liittyvillä tiedolla on paljon annettavaa roolipelaajille ja roolipeliharrastukselle. Kyselyn avulla pyritään vastaamaan siihen, mitä roolipelaajat toivovat tapahtumilta ja mitkä Kansallismuseon esittelemät historialliset ajanjaksot, aiheet ja esineet heitä kiinnostavat eniten. Benchmarkingin avulla pyritään selvittämään, millaista ohjelmistoa muut tahot tarjoavat roolipelaajille ja mitä Kansallismuseo voi oppia siitä. Tietopohjassa käsitellään roolipelejä, museoita, palvelumuotoilua, tapahtumakonseptin suunnittelua ja näihin liittyviä käsitteitä. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys on: millaisia tapahtumia Kansallismuseo voisi järjestää roolipelaajille?
Tutkimuksellisen kehittämistyön vaiheet ovat tilaajan vahvuuksien määrittely, asiakas- ja toimintaympäristötutkimus sekä suunnittelu. Kehittämisehdotuksena tuotetaan roolipelaajille suunnattu tapahtumakonsepti, jossa yhdistyvät museoiden tehtävät, tilaajan vahvuudet sekä kohderyhmän toiveet.