Terveydenhoitajakoulutuksen tuottama osaaminen työterveyshoitajien näkökulmasta
Kilpeläinen, Katriina; Salmela, Jenna (2024)
Kilpeläinen, Katriina
Salmela, Jenna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512005
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli terveydenhoitajakoulutuksen tuottama osaaminen työterveyshoitajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää työterveyshoitajien näkemyksiä terveydenhoitajakoulutuksen tuottamasta työterveyshuollon osaamisesta ja sen alueellisista erityis- ja kehittämistarpeista Kainuussa. Tavoitteena oli työelämän tarpeiden mukaisesti kehittää terveydenhoitajien työterveyshuollon koulutusta ja saada siten alueelle osaavia tulevaisuuden työterveyshoitajia.
Aineistonkeruu toteutettiin laadullisella kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi kahdeksan työterveyshoitajaa. Kyselyn jälkeen toteutettiin kehittämisen verkkotyöpaja, johon osallistui työterveyshuollon vastaava opettaja ja viisi työterveyshoitajaa. Sisällön analyysissä suhteutettiin työterveyshoitajien näkemyksiä opiskelijoiden kompetenssien mukaisesta osaamisesta suhteessa heidän näkemykseensä siitä, kuinka tärkeää aiheen osaaminen on työelämän kannalta. Sähköisen kyselyn vastausten perusteella valittiin kahdeksan aihetta, jotka käsiteltiin verkkotyöpajassa. Kahdeksasta työpajaan nostetusta aiheesta kolme tärkeintä osallistujien mielestä olivat moniammatillisuus, työterveyshuollon kokonaisuus ja työpaikkaselvityksen tekemisen teoriaopetus. Aihealueiden valintojen jälkeen osallistujat pääsivät kertomaan kehittämisideansa valittujen aiheiden osalta.
Opinnäytetyön tuloksena Kajaanin ammattikorkeakoulussa muutettiin työterveyshuollon opetuksen pedagogisia menetelmiä, jotta opetuksella pystytään jatkossa vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin. Opetusmenetelminä tullaan jatkossa käyttämään asiantuntijaluentoja, tapausesimerkkejä sekä video-opetusta. Johtopäätöksenä opinnäytetyön tuloksista nousee, että opetusta tulee kehittää työelämän tarpeiden mukaisesti ja työterveyshuollon opetusta voidaan kehittää yhteistyössä työelämän kanssa.
Aineistonkeruu toteutettiin laadullisella kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi kahdeksan työterveyshoitajaa. Kyselyn jälkeen toteutettiin kehittämisen verkkotyöpaja, johon osallistui työterveyshuollon vastaava opettaja ja viisi työterveyshoitajaa. Sisällön analyysissä suhteutettiin työterveyshoitajien näkemyksiä opiskelijoiden kompetenssien mukaisesta osaamisesta suhteessa heidän näkemykseensä siitä, kuinka tärkeää aiheen osaaminen on työelämän kannalta. Sähköisen kyselyn vastausten perusteella valittiin kahdeksan aihetta, jotka käsiteltiin verkkotyöpajassa. Kahdeksasta työpajaan nostetusta aiheesta kolme tärkeintä osallistujien mielestä olivat moniammatillisuus, työterveyshuollon kokonaisuus ja työpaikkaselvityksen tekemisen teoriaopetus. Aihealueiden valintojen jälkeen osallistujat pääsivät kertomaan kehittämisideansa valittujen aiheiden osalta.
Opinnäytetyön tuloksena Kajaanin ammattikorkeakoulussa muutettiin työterveyshuollon opetuksen pedagogisia menetelmiä, jotta opetuksella pystytään jatkossa vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin. Opetusmenetelminä tullaan jatkossa käyttämään asiantuntijaluentoja, tapausesimerkkejä sekä video-opetusta. Johtopäätöksenä opinnäytetyön tuloksista nousee, että opetusta tulee kehittää työelämän tarpeiden mukaisesti ja työterveyshuollon opetusta voidaan kehittää yhteistyössä työelämän kanssa.