"Pirpanat pusikossa": luontoelämyksiä varhaiskasvatuksessa
Pulska, Rita (2024)
Pulska, Rita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612746
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa ympäristökasvatus on lasten omia kokemuksia ja havaintoja eläimistä, kasveista ja luonnonilmiöistä eri vuodenaikoina. Lasten elinikäisen luontosuhteen syntyminen alkaa jo varhaislapsuudessa saaduilla myönteisillä luontokokemuksilla. Positiivisten kokemusten kautta syntyy halu toimia luonnon ja ympäristön puolesta. Parhaiten lapsi oppii luonnosta itse tekemällä ja kokeilemalla.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli kehittää ja monipuolistaa varhaiskasvatuksen talvista toimintaa, vahvistaa lasten luontosuhdetta ja tukea varhaiskasvattajien suunnittelua koko toimintakauden aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa lasten luontosuhdetta talvisten luontokokemusten kautta hyödyntäen luonto- ja taidekasvatusta. Kehittämistyön tuotteena syntyi ideakalenteri, joka sisältää ideoita talviseen toimintaan. Ideat ovat muunneltavissa eri ikäisille ja eri vuodenajoille. Kalenteri vahvistaa sekä selkiyttää monipuolista pedagogista suunnittelua ympäri vuoden. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Liperin kunta.
Ideakalenteri hyödyntää varhaiskasvattajia toiminnan suunnittelun tukena sekä mahdollistaa lasten osallisuuden mukaan toiminnan suunnitteluun.
Jatkotutkimus voisi selvittää onko luontokokemuksilla positiivinen hyöty luontosuhteen vahvistamisessa ja lisääkö luontokokemukset lasten toimijuutta luonnossa toimimiseen
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tavoitteena oli kehittää ja monipuolistaa varhaiskasvatuksen talvista toimintaa, vahvistaa lasten luontosuhdetta ja tukea varhaiskasvattajien suunnittelua koko toimintakauden aikana. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa lasten luontosuhdetta talvisten luontokokemusten kautta hyödyntäen luonto- ja taidekasvatusta. Kehittämistyön tuotteena syntyi ideakalenteri, joka sisältää ideoita talviseen toimintaan. Ideat ovat muunneltavissa eri ikäisille ja eri vuodenajoille. Kalenteri vahvistaa sekä selkiyttää monipuolista pedagogista suunnittelua ympäri vuoden. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Liperin kunta.
Ideakalenteri hyödyntää varhaiskasvattajia toiminnan suunnittelun tukena sekä mahdollistaa lasten osallisuuden mukaan toiminnan suunnitteluun.
Jatkotutkimus voisi selvittää onko luontokokemuksilla positiivinen hyöty luontosuhteen vahvistamisessa ja lisääkö luontokokemukset lasten toimijuutta luonnossa toimimiseen