Helsingin yliopiston vierailijapalvelut -konsepti
Kosunen, Tiina (2024)
Kosunen, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612569
Tiivistelmä
Artikkelin aiheena oli Helsingin yliopiston vierailijapalvelut -konseptin perustamisen edellyttämät kehittämistoimenpiteet. Tutkimuksessa haettiin ratkaisuja yliopistolle suuntautuvien vierailupyyntöjen ohjaamiseen oikeille tahoille, yliopiston olemassa olevan digitaalisen toimintaympäristön hyödyntämiseen vierailijoiden tarpeisiin ja uuden vierailijoiden tarpeisiin vastaavan digitaalisen sisällön rakentamiseen. Tutkimuksessa tähdättiin myös vierailijapalveluiden aseman määrittelemiseen osana yliopistopalveluiden palveluportfoliota.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä palvelumuotoilun tuplatimanttimallia, jossa ensimmäiseen timanttiin sisältyvässä tiedonhankintavaiheessa tehtiin benchmarking yliopiston kahteen tärkeimpään konsortioon (LERU, Una Europa) kuuluvien yliopistojen vierailijoille suunnatuista palveluista. Benchmarking toteutettiin hakukonehakujen lisäksi kontaktoimalla em. konsortioihin kuuluvien yliopistojen yhteyshenkilöitä sähköpostitse. Tuplatimanttimallin jälkimmäisen timantin konseptointivaiheessa oli yliopiston vierailutoimintaan liittyvien henkilöiden työpaja.
Tutkimuksen perusteella koottiin kaikkiaan 10 konkreettista toimenpide-ehdotusta, joiden toimeenpanolla käynnistetään varsinainen vierailijapalvelukonseptin rakentaminen. Toimenpiteillä voidaan vähentää vierailuihin liittyvää häiriökysyntää, parantaa käyttäjäkokemusta, edistää käyttäjän läpivirtausta ja viime kädessä vahvistaa yliopiston mainetta ja tunnettuutta.
Artikkeli julkaistaan osana kokoomajulkaisua Tähtäimessä vaikuttavuus, jonka on toimittanut Sari Mattinen
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä palvelumuotoilun tuplatimanttimallia, jossa ensimmäiseen timanttiin sisältyvässä tiedonhankintavaiheessa tehtiin benchmarking yliopiston kahteen tärkeimpään konsortioon (LERU, Una Europa) kuuluvien yliopistojen vierailijoille suunnatuista palveluista. Benchmarking toteutettiin hakukonehakujen lisäksi kontaktoimalla em. konsortioihin kuuluvien yliopistojen yhteyshenkilöitä sähköpostitse. Tuplatimanttimallin jälkimmäisen timantin konseptointivaiheessa oli yliopiston vierailutoimintaan liittyvien henkilöiden työpaja.
Tutkimuksen perusteella koottiin kaikkiaan 10 konkreettista toimenpide-ehdotusta, joiden toimeenpanolla käynnistetään varsinainen vierailijapalvelukonseptin rakentaminen. Toimenpiteillä voidaan vähentää vierailuihin liittyvää häiriökysyntää, parantaa käyttäjäkokemusta, edistää käyttäjän läpivirtausta ja viime kädessä vahvistaa yliopiston mainetta ja tunnettuutta.
Artikkeli julkaistaan osana kokoomajulkaisua Tähtäimessä vaikuttavuus, jonka on toimittanut Sari Mattinen