Mobiiliviestintä kunnossapidossa - Case Kittilän kaivos
Sundqvist, Mikko (2024)
Sundqvist, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612607
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli viestintätapojen kehittäminen kunnossapitotoimintaan liittyen. Tutkimustyössä perehdyttiin kunnossapidon viestintään ja tarkoituksena oli selvittää, onko mobiilisovelluksen avulla mahdollista tehostaa työskentelyä ja parantaa informaation kulkua organisaation sisällä. Päämääränä oli selvittää, koetaanko mobiilisovelluksen tuovan parannusta työskentelyyn vai ilmeneekö siihen liittyen mahdollisia haasteita tai ongelmia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen lähestymistapana tapaustutkimusta. Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin kunnossapitoa ja sen kehittymistä kohti teollisuus 4.0 vaihetta. Lisäksi käsiteltiin digitalisaatiota ja sen vaikutuksia organisaation toimintaan. Tutkimusaineistoa hankittiin asiantuntijahaastatteluilla käyttäen toteutustapana puolistrukturoitua haastattelutapaa. Haastattelut tapahtuivat kasvokkain sekä Microsoft Teams -palvelun välityksellä. Haastatteluaineisto litteroitiin ja aineiston analyysissä käytettiin aineiston sisällönanalyysin menetelmää.
Saatujen tuloksien perusteella kunnossapidon raportointia voidaan parantaa laadullisesti, mikä selkeyttää asioiden hoitamista ja tehostaa organisaation rajapintojen tiedonvälitystä. Tietojen reaaliaikaisuus parantaa kokonaiskuvan hallintaa, minkä avulla on mahdollisuus kehittää suunnittelua ja aikataulutusta. Haasteena pidetään toiminnanohjausjärjestelmän saumatonta yhteensopivuutta mobiilisovelluksen kanssa sekä tästä mahdollisesti aiheutuvia päällekkäisiä työvaiheita. Mobiilisovelluksen käyttäminen luo lisäksi mahdollisuuksia organisaation kustannustekijöiden sekä turvallisuusnäkökohtien parantamiseen. The objective of this thesis was to develop communication methods related to maintenance operations. In the research, maintenance communication was explored, aiming to investigate whether it is possible to enhance efficiency and improve information flow within the organization through a mobile application. The goal was to determine whether the mobile application was perceived to bring improvements to work or if there were any potential challenges or problems associated with it.
This study was carried out as a qualitative research using a case study approach. The theoretical framework of the study addressed maintenance and its evolution towards the Industry 4.0 phase. Digitalization and its impact on the organization’s operations were also discussed. Research material was acquired by interviewing, using a semi-structured interview approach. Interviews were conducted face-toface as well as via the Microsoft Teams platform. The interview material was transcribed and content analysis was employed in analyzing the data.
Based on the obtained results, the quality of maintenance reporting can be improved, which clarifies handling matters and enhances information exchange across organizational interfaces. The real-time nature of the data enhances overall control, providing opportunities for improved planning and scheduling. A challenge is seen in the seamless compatibility between the enterprise resource planning system and the mobile application, potentially leading to duplicated work stages. Moreover, utilizing the mobile application creates opportunities for enhancing organizational cost factors and safety considerations.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen lähestymistapana tapaustutkimusta. Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin kunnossapitoa ja sen kehittymistä kohti teollisuus 4.0 vaihetta. Lisäksi käsiteltiin digitalisaatiota ja sen vaikutuksia organisaation toimintaan. Tutkimusaineistoa hankittiin asiantuntijahaastatteluilla käyttäen toteutustapana puolistrukturoitua haastattelutapaa. Haastattelut tapahtuivat kasvokkain sekä Microsoft Teams -palvelun välityksellä. Haastatteluaineisto litteroitiin ja aineiston analyysissä käytettiin aineiston sisällönanalyysin menetelmää.
Saatujen tuloksien perusteella kunnossapidon raportointia voidaan parantaa laadullisesti, mikä selkeyttää asioiden hoitamista ja tehostaa organisaation rajapintojen tiedonvälitystä. Tietojen reaaliaikaisuus parantaa kokonaiskuvan hallintaa, minkä avulla on mahdollisuus kehittää suunnittelua ja aikataulutusta. Haasteena pidetään toiminnanohjausjärjestelmän saumatonta yhteensopivuutta mobiilisovelluksen kanssa sekä tästä mahdollisesti aiheutuvia päällekkäisiä työvaiheita. Mobiilisovelluksen käyttäminen luo lisäksi mahdollisuuksia organisaation kustannustekijöiden sekä turvallisuusnäkökohtien parantamiseen.
This study was carried out as a qualitative research using a case study approach. The theoretical framework of the study addressed maintenance and its evolution towards the Industry 4.0 phase. Digitalization and its impact on the organization’s operations were also discussed. Research material was acquired by interviewing, using a semi-structured interview approach. Interviews were conducted face-toface as well as via the Microsoft Teams platform. The interview material was transcribed and content analysis was employed in analyzing the data.
Based on the obtained results, the quality of maintenance reporting can be improved, which clarifies handling matters and enhances information exchange across organizational interfaces. The real-time nature of the data enhances overall control, providing opportunities for improved planning and scheduling. A challenge is seen in the seamless compatibility between the enterprise resource planning system and the mobile application, potentially leading to duplicated work stages. Moreover, utilizing the mobile application creates opportunities for enhancing organizational cost factors and safety considerations.