Huippuhetkien luominen festivaalituotannossa : tapaus Mitäs Mitäs Mitäs -festivaali
Tamminen, Hannamari (2024)
Tamminen, Hannamari
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612706
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa niin kutsuttujen huippuhetkien, eli merkittävien ja mieleenpainuvien hetkien, rakentamista ensi sijassa festivaalituotannon eri vaiheisiin. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka kehityskohteena on Mitäs Mitäs Mitäs -festivaali ja tilaajana festivaalin järjestäjä Mitäs ry.
Teoriaosuudessa selvitetään huippuhetkien piirteet ja suhde elämyksiin, niiden taloudellinen merkitys sekä merkitys asiakastyytyväisyyteen. Lisäksi kartoitetaan, miten erilaisia huippuhetkiä voidaan rakentaa.
Aineistonhankintametodeina käytettiin festivaalikävijöille suunnattua kyselyä sekä vertaisanalyysiä, eli benchmarking-metodia. Kysely painottui avoimilla kysymyksillä hankittuun laadulliseen dataan, sen teemoitteluun ja koodaamiseen.
Opinnäytetyön lopuksi esitetään kehitysehdotuksia huippuhetkien luomiseen Mitäs Mitäs Mitäs -festivaalin kontekstissa.
Teoriaosuudessa selvitetään huippuhetkien piirteet ja suhde elämyksiin, niiden taloudellinen merkitys sekä merkitys asiakastyytyväisyyteen. Lisäksi kartoitetaan, miten erilaisia huippuhetkiä voidaan rakentaa.
Aineistonhankintametodeina käytettiin festivaalikävijöille suunnattua kyselyä sekä vertaisanalyysiä, eli benchmarking-metodia. Kysely painottui avoimilla kysymyksillä hankittuun laadulliseen dataan, sen teemoitteluun ja koodaamiseen.
Opinnäytetyön lopuksi esitetään kehitysehdotuksia huippuhetkien luomiseen Mitäs Mitäs Mitäs -festivaalin kontekstissa.