Yhteisöllisyyden merkitys luontolähtöisessä toiminnassa
Karppinen, Maija (2024)
Karppinen, Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, millainen yhteisöllisyyden merkitys luontolähtöisessä luontopolkua eteenpäin työpaja-toiminnassa. Tavoitteena on selvittää, mitä eri tekijät tuovat nuorille yhteisöllisyyden kokemuksen luontopolkua eteenpäin työpaja-toiminnassa. Opinnäytetyö pohjautuu tutkimuskysymykseen: Millainen merkitys luontolähtöisellä pettuyhteisöllä on nuorelle henkilökohtaisesti?
Tietoperusta perustuu yhteisöllisyyteen, sosiaalipedagogiikkaan, yhteenkuuluvuuden ja vertaistuen merkitykseen, osallisuuden ja merkityksellisyyden näkökulmaan, luontolähtöiseen toimintaan, elämyspedagogiikkaan, luontosuhteeseen, luontokokemuksiin sekä luonnon hyvinvointivaikutuksiin. Aineistonkeruun toteutin kyselylomakkeen avulla, jossa esitin viisi seuraavaa kysymystä: 1. Millainen merkitys pettuyhteisöllä on sinulle henkilökohtaisesti? 2. Mistä kaikista eri tekijöistä koet yhteisöllisyyden muodostuvan pettuyhteisössä? 3. Minkälaisia erilaisia tuntemuksia pettuyhteisö sinussa herättää? 4. Mitä luonto on tuonut pettuyhteisöön? 5. Sana on vapaa. Aineiston analysointitapana käytin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset kertovat sen, että luonto vahvistaa ja tukee yhteisöllisyyden merkitystä pettuyhteisössä. Luontolähtöisellä pettuyhteisöllä on suuri merkitys nuorten elämässä. Pettuyhteisö tarjoaa nuorille sosiaalista tukea, luontoyhteyttä vahvistaa toimintaa, nähdyksi ja kuulluksi tulemisen sekä antaa voimaantumisen kokemuksia. “Pettuja ei ole ilman luontoa” totesi eräs nuori kyselyssä. Minusta tämä on osuvasti ilmaistu.
Tietoperusta perustuu yhteisöllisyyteen, sosiaalipedagogiikkaan, yhteenkuuluvuuden ja vertaistuen merkitykseen, osallisuuden ja merkityksellisyyden näkökulmaan, luontolähtöiseen toimintaan, elämyspedagogiikkaan, luontosuhteeseen, luontokokemuksiin sekä luonnon hyvinvointivaikutuksiin. Aineistonkeruun toteutin kyselylomakkeen avulla, jossa esitin viisi seuraavaa kysymystä: 1. Millainen merkitys pettuyhteisöllä on sinulle henkilökohtaisesti? 2. Mistä kaikista eri tekijöistä koet yhteisöllisyyden muodostuvan pettuyhteisössä? 3. Minkälaisia erilaisia tuntemuksia pettuyhteisö sinussa herättää? 4. Mitä luonto on tuonut pettuyhteisöön? 5. Sana on vapaa. Aineiston analysointitapana käytin teemoittelua.
Opinnäytetyön tulokset kertovat sen, että luonto vahvistaa ja tukee yhteisöllisyyden merkitystä pettuyhteisössä. Luontolähtöisellä pettuyhteisöllä on suuri merkitys nuorten elämässä. Pettuyhteisö tarjoaa nuorille sosiaalista tukea, luontoyhteyttä vahvistaa toimintaa, nähdyksi ja kuulluksi tulemisen sekä antaa voimaantumisen kokemuksia. “Pettuja ei ole ilman luontoa” totesi eräs nuori kyselyssä. Minusta tämä on osuvasti ilmaistu.