Modelling and Improving Sales Logistics Order Handling Process in B2B Environment
Rokala, Rami (2024)
Rokala, Rami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612721
Tiivistelmä
Tämä työ on toteutettu globaalin yrityksen liiketoimintaosastolle. Kyseinen osasto vastaa komponenttien toimittamisesta teollisuusasiakkaille. Työn tavoitteena oli prosessikaavion luominen tilausten käsittelyprosessista ja prosessin ongelmakohtien tunnistaminen. Työ toteutettiin kahdessa vaiheessa.
Ensimmäisessä vaiheessa liiketoimintayksikkö halusi selvittää tilausten käsittelyprosessin toimivuuden ja tunnistaa tilausten käsittelyprosessista uusiutuvat ongelmakohdat. Nämä olivat olennaisia tietopisteitä, sillä liiketoimintaosasto halusi tietää, kuinka suuren työmäärän tilausten käsittely aiheuttaa logistiikkaosastolle globaalien toimitusketjuongelmien aikana ja tarvitseeko yksikön tehdä muutoksia tuloksien perusteella. Toisessa vaiheessa on esitelty lean- ja agile-periaatteiden teoriaa lisäymmärryksen saamiseksi. Analysoitujen mittaustulosten perusteella liiketoimintayksikölle esitettiin kehitysehdotuksia perustuen edellä mainittujen periaatteiden teoriaan.
Työssä on hyödynnetty useita erilaisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havaintoja, kirjallisuuskatsauksia, tapaustutkimusta, tilastollista analyysiä sekä temaattista analyysiä. Tietolähteinä projektissa hyödynnettiin työskentelystä kertynyttä kokemusta, liiketoimintayksiköltä saatua tietoa, kirjallisuutta, artikkeleita ja mittaustuloksia. Yleisimmät ongelmat tunnistettiin ja tilausten käsittelyprosessia parannettiin tehostamalla kommunikaatiota olennaisten sidosryhmien kanssa sekä tehostamalla myyntilogistiikkaosaston työskentelymenetelmiä.
Ensimmäisessä vaiheessa liiketoimintayksikkö halusi selvittää tilausten käsittelyprosessin toimivuuden ja tunnistaa tilausten käsittelyprosessista uusiutuvat ongelmakohdat. Nämä olivat olennaisia tietopisteitä, sillä liiketoimintaosasto halusi tietää, kuinka suuren työmäärän tilausten käsittely aiheuttaa logistiikkaosastolle globaalien toimitusketjuongelmien aikana ja tarvitseeko yksikön tehdä muutoksia tuloksien perusteella. Toisessa vaiheessa on esitelty lean- ja agile-periaatteiden teoriaa lisäymmärryksen saamiseksi. Analysoitujen mittaustulosten perusteella liiketoimintayksikölle esitettiin kehitysehdotuksia perustuen edellä mainittujen periaatteiden teoriaan.
Työssä on hyödynnetty useita erilaisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havaintoja, kirjallisuuskatsauksia, tapaustutkimusta, tilastollista analyysiä sekä temaattista analyysiä. Tietolähteinä projektissa hyödynnettiin työskentelystä kertynyttä kokemusta, liiketoimintayksiköltä saatua tietoa, kirjallisuutta, artikkeleita ja mittaustuloksia. Yleisimmät ongelmat tunnistettiin ja tilausten käsittelyprosessia parannettiin tehostamalla kommunikaatiota olennaisten sidosryhmien kanssa sekä tehostamalla myyntilogistiikkaosaston työskentelymenetelmiä.