Lasten välisten väkivaltatilanteiden jälkiselvitys Helsingin kaupungin päiväkodeissa
Reijonen, Suvi; Väisänen, Emma (2024)
Reijonen, Suvi
Väisänen, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612775
Tiivistelmä
Myös alle kouluikäisten välillä tapahtuu väkivaltatilanteita ja tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Helsingin kaupungin päiväkotiyksiköiden väkivaltatilanteiden jälkiselvitystilanne tapahtuu. Aihetta rajattiin keskittymällä ainoastaan lasten välillä tapahtuviin väkivaltatilanteisiin ja opinnäytetyössä kartoitettiin myös, millaista väkivaltaa alle kouluikäisten välillä esiintyy. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa, miten lapsille puhutaan väkivaltatilanteen jälkiselvittelyssä tapahtuneesta ja vuorovaikutuksen merkityksestä siinä. Tähän liitettiin myös lasten parissa käytettävät käsitteet ja toimintatavat. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimii vuorovaikutus.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin yksilöllisten haastatteluiden kautta. Haastattelu oli puolistrukturoitu, mutta haastattelukysymysten lisäksi esitettiin tarkentavia kysymyksiä, joten haastattelut olivat keskustelevia. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi henkilöä. Haastattelut suoritettiin Helsingin kaupungin päiväkodeissa ja haastateltavat valikoituivat sattumanvaraisesti eri puolelta Helsinkiä. Kohderyhmäksi valikoitui juuri Helsingin kaupungin päiväkodit, sillä tutkimuksen suorittaminen rajattiin tiettyyn alueeseen, aluekohtaisen tiedon keräämiseksi. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Väestöliitto, sillä heillä oli tarve tämänkaltaiselle tutkimukselle.
Opinnäytetyössä käytettiin teemoittelua analyysimenetelmänä ja tuloksista ilmeni yhteisiä teemoja, jotka tulivat ilmi haastatteluissa. Tutkimustulosten mukaan sanaa väkivalta vältellään alle kouluikäisten lasten parissa ja sen sijaan lapsille puhutaan esimerkiksi aggressiivisesta tai haasteellisesta käyttäytymisestä. Tulosten mukaan päiväkodeissa lasten välillä esiintyy fyysistä, sanallista sekä sanatonta väkivaltaa ja myös tähän liittyvää kiusaamista. Jälkiselvittelyissä on tärkeää, että aikuinen ottaa huomioon lapsen ikätason, puhuessaan lapselle väkivallasta tai selvittäessä lapsien välisiä väkivaltatilanteita. Vuorovaikutuksella on tärkeä merkitys tilanteiden selvittämisen kannalta, jotta jokainen osapuoli saa mahdollisuuden tulla kuulluksi. Tämä edesauttaa lapsen poisoppimista väkivaltaisesta käyttäytymisestä.
Aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Tulevaisuudessa päiväkoteihin voisi laatia esimerkiksi tutkimukseen perustuvan ohjeistuksen siitä, kuinka väkivaltatilanteiden jälkiselvittelytilanteissa tulisi toimia. Ohjeistus voisi edesauttaa turvallisen oppimisympäristön ja työympäristön luomista sekä ylläpitämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin yksilöllisten haastatteluiden kautta. Haastattelu oli puolistrukturoitu, mutta haastattelukysymysten lisäksi esitettiin tarkentavia kysymyksiä, joten haastattelut olivat keskustelevia. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi henkilöä. Haastattelut suoritettiin Helsingin kaupungin päiväkodeissa ja haastateltavat valikoituivat sattumanvaraisesti eri puolelta Helsinkiä. Kohderyhmäksi valikoitui juuri Helsingin kaupungin päiväkodit, sillä tutkimuksen suorittaminen rajattiin tiettyyn alueeseen, aluekohtaisen tiedon keräämiseksi. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Väestöliitto, sillä heillä oli tarve tämänkaltaiselle tutkimukselle.
Opinnäytetyössä käytettiin teemoittelua analyysimenetelmänä ja tuloksista ilmeni yhteisiä teemoja, jotka tulivat ilmi haastatteluissa. Tutkimustulosten mukaan sanaa väkivalta vältellään alle kouluikäisten lasten parissa ja sen sijaan lapsille puhutaan esimerkiksi aggressiivisesta tai haasteellisesta käyttäytymisestä. Tulosten mukaan päiväkodeissa lasten välillä esiintyy fyysistä, sanallista sekä sanatonta väkivaltaa ja myös tähän liittyvää kiusaamista. Jälkiselvittelyissä on tärkeää, että aikuinen ottaa huomioon lapsen ikätason, puhuessaan lapselle väkivallasta tai selvittäessä lapsien välisiä väkivaltatilanteita. Vuorovaikutuksella on tärkeä merkitys tilanteiden selvittämisen kannalta, jotta jokainen osapuoli saa mahdollisuuden tulla kuulluksi. Tämä edesauttaa lapsen poisoppimista väkivaltaisesta käyttäytymisestä.
Aihe on ajankohtainen ja tärkeä. Tulevaisuudessa päiväkoteihin voisi laatia esimerkiksi tutkimukseen perustuvan ohjeistuksen siitä, kuinka väkivaltatilanteiden jälkiselvittelytilanteissa tulisi toimia. Ohjeistus voisi edesauttaa turvallisen oppimisympäristön ja työympäristön luomista sekä ylläpitämistä.