Lanseerausprosessin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen
Peltola, Marika (2024)
Peltola, Marika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten brändi-ilmeen lanseerausprosessia voi kehittää yrityksen sisällä palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen sekä luoda prosessiin avuksi työkalu. Toisena tavoitteena oli tutkia, voiko työkalua hyödyntää yrityksen sisällä myynnin edistämistyökaluna.
Toimeksiantajalla ei ollut aikaisemmin yhtenäistä prosessikaaviota lanseeraukseen. Tähän kaivattiin apua, selkeää toimintatapaa. Lanseerausprosessien kokemuksia kartoitettiin toimeksiantajan työntekijöiltä sekä toimeksiantajan asiakkailta, joille oli tehty uusi visuaalinen brändi-ilme sekä -lanseeraus. Tällä tavalla saatiin koottua sen hetkinen kokonaiskuva prosessin kulusta ja mahdollisista kipupisteistä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimus. Muotoiluprosessi eteni tuplatimanttimallin mukaisesti, tutkien, määritellen, kehittäen ja toteuttaen lopputuotoksen toimeksiantajalle. Muotoiluprosessi sisälsi haastatteluja, työpajoja, yhteiskehittämistä ja testausta. Lopputulokseksi syntyi toimeksiantajaa palveleva prosessikaavio sekä työkalu yrityksen sisäiseen käyttöön.
Toimeksiantajalla ei ollut aikaisemmin yhtenäistä prosessikaaviota lanseeraukseen. Tähän kaivattiin apua, selkeää toimintatapaa. Lanseerausprosessien kokemuksia kartoitettiin toimeksiantajan työntekijöiltä sekä toimeksiantajan asiakkailta, joille oli tehty uusi visuaalinen brändi-ilme sekä -lanseeraus. Tällä tavalla saatiin koottua sen hetkinen kokonaiskuva prosessin kulusta ja mahdollisista kipupisteistä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimus. Muotoiluprosessi eteni tuplatimanttimallin mukaisesti, tutkien, määritellen, kehittäen ja toteuttaen lopputuotoksen toimeksiantajalle. Muotoiluprosessi sisälsi haastatteluja, työpajoja, yhteiskehittämistä ja testausta. Lopputulokseksi syntyi toimeksiantajaa palveleva prosessikaavio sekä työkalu yrityksen sisäiseen käyttöön.