dc.contributor.author | Juttula, Sonja | |
dc.date.accessioned | 2024-05-17T07:39:46Z | |
dc.date.available | 2024-05-17T07:39:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/856546 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tarkastella Diakonissalaitoksen Rovaniemen Vamoksessa toteutettavan Vertaistuella vahvemmaksi -hankkeen osallisuusvaikutuksia toimintaan osallistuvien nuorten näkökulmasta. Opinnäytetyö on laadullinen ja aineisto työhön on kerätty teemahaastatteluin. Aineisto koostuu neljän 18–29-vuotiaan nuoren yksilöhaastattelusta. Aineiston analyysi on toteutettu aineisto – ja teorialähtöisen analyysin menetelmin.
Toimintoja ja palveluita järjestettäessä usein juuri heikoimmassa asemassa olevien ääni ei tule tarpeeksi kuuluviin ja siksi tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda tietoisuuteen nuorten kertomia tarinoita ja heidän omia kokemuksiaan siitä, millä tavoin ja miksi matalan kynnyksen toiminta on tukenut heidän osallisuuttaan. Hyödynsin opinnäytetyössäni teoriapohjana osallisuuden viitekehystä.
Tutkimuskysymyksenä on millaisia pieniä onnistumistarinoita Vertaistuella vahvemmaksi -hankkeeseen osallistuvat nuoret kertovat liittyen osallisuuteen. Tässä opinnäytetyössä osallisuus ymmärrettiin toimijuutena, mahdollisuutena toimia ja vaikuttaa omassa elämässä, ympäristössä ja yhteiskunnassa.
Pienet onnistumistarinat – työkalua hyödyntäen sain tuotettua tietoa Vertaistuella vahvemmaksi -hankkeen mahdollisuuksista tukea nuorten osallisuuden kokemuksia. Onnistumisia tulee joiltain osin tulkita Rovaniemen Vamoksen onnistumisina hankkeen onnistumisten sijaan, sillä tarinoissa kuvatut muutokset eivät ole kaikilta osin kytkettävissä hankeaikaan. Johtopäätösten pohjalta voidaan sanoa osallisuuden kokemusten vahvistuvan toiminnassa silloin, kun nuori kokee olevansa tervetullut toimintaan omana itsenään ja kun nuori voi itse olla vaikuttamassa toiminnan sisältöön ja siihen, millä tavoin toimintaan osallistuu. Kun jokainen saa olla mukana haluamallaan tavalla, syntyy kokemus hyväksytyksi tulemisesta.
Tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajaorganisaatiossa toiminnan arvioinnin ja kehittämisen tukena sekä muissa organisaatioissa osallisuutta edistäviä palveluita suunniteltaessa. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to examine the inclusion effects of the “Stronger with comparative support” project implemented by the Deaconess Institute in Rovaniemi Vamos from the perspective of the young people participating in the activity. The thesis is qualitative and the material for the work has been collected through thematic interviews. The material consists of individual interviews of four young people aged 18–29. The analysis of the data was carried out using the methods of data and theory-oriented analysis.
When organizing activities and services, the voice of those in the weakest position is often not heard enough, and therefore the aim of this thesis was to bring to awareness the stories told by young people and their own experiences of how and why low-threshold activities have supported their inclusion. In this thesis, the reference framework of inclusion was used as a theoretical basis.
The research question is what kind of small success stories the young people participating in the " Stronger with comparative support " project tell about inclusion. In this thesis, inclusion was understood as agency, an opportunity to act and influence one's own life, environment, and society.
By using The Small Success Stories tool, I was able to produce information about the possibilities of the " Stronger with comparative support " project to support the experiences of youth inclusion. In some respects, the successes should be interpreted as the successes of Vamos in Rovaniemi instead of the successes of the project, as the changes described in the stories cannot be fully linked to the project period. Based on the conclusions, it can be said that the experiences of inclusion are strengthened in the activity when the young people feel that they are welcome in the activity as themselves and they can influence the content of the activity and how they participate in the activity. When everyone gets to participate in the way they want, the experience of being accepted is created.
The results can be utilized in the commissioning organization to support the evaluation and development of operations and in the planning of services that promote participation in other organizations. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Pieniä onnistumistarinoita Vamos Rovaniemen toiminnassa : vertaistuella vahvemmaksi -hankkeen vaikutuksia osallisuuden kokemiseen | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2024051512153 | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.yso | osallisuus | - |
dc.subject.yso | vertaistuki | - |
dc.subject.yso | ryhmätoiminta | - |
dc.subject.yso | nuoret | - |
dc.subject.yso | toimijuus | - |
dc.subject.yso | kokemukset | - |
dc.subject.yso | projektit | - |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | - |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | - |
dc.subject.discipline | Sosionomikoulutus | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p11617|http://www.yso.fi/onto/yso/p5164|http://www.yso.fi/onto/yso/p1380|http://www.yso.fi/onto/yso/p3209|http://www.yso.fi/onto/yso/p3006|http://www.yso.fi/onto/yso/p12878|http://www.yso.fi/onto/yso/p10727|http://www.yso.fi/onto/yso/p2335|http://www.yso.fi/onto/yso/p10591|http://www.yso.fi/onto/yso/p5522 | fi |