Imupaineautot ja kierrätysvesiautot viemärilinjan puhdistuksessa
Heiskari, Sofia (2024)
Heiskari, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712793
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yritykselle Lassila & Tikanoja. Työn tavoitteena oli selvittää eroja imupaineautojen ja kierrätysvesiautojen tehokkuudessa viemärilinjan puhdistuksessa. Työssä käytiin läpi yleisesti imupaineautojen ja kierrätysvesiautojen toimintaa ja rakennetta sekä tehtiin laskelmia näiden ajoneuvojen polttoaineen ja puhtaan veden kulutuksesta.
Imupaineautojen ja kierrätysvesiautojen vertailusta saatiin selville, että imupaineauto käyttää puhdasta vettä 40 kertaa enemmän vuodessa kuin kierrätysvesiauto. Vuodessa kertyvä matka imupaineautolla on 5 750 km suurempi kuin kierrätysvesiautolla kuljettu matka. Polttoaineen kulutuksen eroksi vuodessa ajoneuvojen välillä saatiin 2590 l. Ajosta syntyvät hiilipäästöt olivat vuodessa 791 kg CO2-ekv enemmän imupaineautolla kuin kierrätysvesiautolla.
Opinnäytetyön yhteydessä laadittiin kysymyspatteristo, jonka pohjalta tehtiin Google Forms -kysely, joka lähetettiin ulkomaisille yrityksille. Yrityksiltä toivottiin saavan tietoja imupaineautojen ja kierrätysvesiautojen käytöstä muualla maailmassa. Kyselyyn vastasi kolme yritystä. Kaikki yritykset kokevat kierrätysvesiautot ympäristöystävällisemmäksi vaihtoehdoksi viemärien puhdistuksessa kuin imupaineautot. Yleiset kyselyssä ilmenevät erot imupaineautojen ja kierrätysvesiautojen välillä olivat kierrätysvesiautojen käyttämä pienempi puhtaan veden määrä sekä kierrätysvesiautojen tehokkuus siinä, ettei niiden vesisäiliöitä tarvitse käydä täyttämässä yhtä monta kertaa päivässä kuin imupaineautojen säiliöitä.
Opinnäytetyössä todettiin, että kierrätysvesiauto on ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin imupaineauto. Kierrätysvesiautoa käyttämällä vuoden aikana tulevat säästöt ovat 27 % ajetuista matkoista, 98 % puhtaan veden käytöstä, 27 % polttoaineen käytöstä ja 27 % ajosta syntyvistä hiilidioksidipäästöistä. Jatkotutkimusideat aiheesta pohjautuvat kierrätysvesiautoihin Pohjoismaissa ja Euroopassa, niiden takaisinmaksuaikoihin ja erihintaisten kierrätysvesiautojen eroihin.
Imupaineautojen ja kierrätysvesiautojen vertailusta saatiin selville, että imupaineauto käyttää puhdasta vettä 40 kertaa enemmän vuodessa kuin kierrätysvesiauto. Vuodessa kertyvä matka imupaineautolla on 5 750 km suurempi kuin kierrätysvesiautolla kuljettu matka. Polttoaineen kulutuksen eroksi vuodessa ajoneuvojen välillä saatiin 2590 l. Ajosta syntyvät hiilipäästöt olivat vuodessa 791 kg CO2-ekv enemmän imupaineautolla kuin kierrätysvesiautolla.
Opinnäytetyön yhteydessä laadittiin kysymyspatteristo, jonka pohjalta tehtiin Google Forms -kysely, joka lähetettiin ulkomaisille yrityksille. Yrityksiltä toivottiin saavan tietoja imupaineautojen ja kierrätysvesiautojen käytöstä muualla maailmassa. Kyselyyn vastasi kolme yritystä. Kaikki yritykset kokevat kierrätysvesiautot ympäristöystävällisemmäksi vaihtoehdoksi viemärien puhdistuksessa kuin imupaineautot. Yleiset kyselyssä ilmenevät erot imupaineautojen ja kierrätysvesiautojen välillä olivat kierrätysvesiautojen käyttämä pienempi puhtaan veden määrä sekä kierrätysvesiautojen tehokkuus siinä, ettei niiden vesisäiliöitä tarvitse käydä täyttämässä yhtä monta kertaa päivässä kuin imupaineautojen säiliöitä.
Opinnäytetyössä todettiin, että kierrätysvesiauto on ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin imupaineauto. Kierrätysvesiautoa käyttämällä vuoden aikana tulevat säästöt ovat 27 % ajetuista matkoista, 98 % puhtaan veden käytöstä, 27 % polttoaineen käytöstä ja 27 % ajosta syntyvistä hiilidioksidipäästöistä. Jatkotutkimusideat aiheesta pohjautuvat kierrätysvesiautoihin Pohjoismaissa ja Euroopassa, niiden takaisinmaksuaikoihin ja erihintaisten kierrätysvesiautojen eroihin.