Kontinkankaan hyvinvointikeskuksen konsultaatiovastaanotto : uuden moniammatillisen vastaanottomallin arviointi
Karkkola, Tanja (2024)
Karkkola, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512181
Tiivistelmä
Perusterveydenhuollon on sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen sekä kiristyneen hoitotakuun vuoksi otettava käyttöön uusia toimintamalleja, jotta potilaat saavat hoitoa hoitotakuun määrittelemässä ajassa. Hoidon saatavuuteen, jatkuvuuteen ja laatuun tulee myös kiinnittää erityistä huomiota.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Kontinkankaan hyvinvointikeskuksen konsultaatiovastaanottomallin hyödyllisyys kansantautia sairastavien potilaiden hoidossa sekä tuoda esille mahdolliset haasteet. Konsultaatiovastaanottomalli on moniammatillisen työtavan pilotissa kehitetty toimintamalli kansantauteja sairastavien potilaiden hoitoon. Potilas tulee sairaanhoitajan vastaanottoajalle niin, että lääkäri on reaaliaikaisesti konsultoitavissa ja voi tarvittaessa käydä potilasta katsomassa. Tavoitteena oli huolellisesti kerätyn ja analysoidun datan avulla osoittaa, kuinka uusi vastaanottomalli toimii käytännössä ja luoda tietoon perustuva pohja toiminnan jatkokehittämiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksivaiheisena määrällisenä tutkimuksena. Ensimmäisessä vaiheessa tiedonkeruumenetelmä oli kerätä olennaiset tiedot Lifecare -potilastietojärjestelmän ajanvaraustietojen lisätiedoista. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia. Toisessa vaiheessa konsultaatiovastaanottoa pitävälle henkilökunnalle lähetettiin Webropol-verkkokysely, jolla täydennettiin ensimmäisessä vaiheessa kerättyä aineistoa sekä tuotiin esille ammattilaisten kokemukset ja mielipiteet konsultaatiovastaanoton sujuvuudesta. Tiedonkeruumenetelmänä oli verkkokysely ja analyysimenetelmänä induktiivinen sisällönanalyysi.
Tulosten perusteella konsultaatiovastaanottomalli soveltuu joko erinomaisesti tai hyvin hyvässä hoitotasapainossa olevien kansantauteja sairastavien potilaiden hoitoon, jotka hyötyvät sekä lääkärin että hoitajan työpanoksesta. Konsultaatio-vastaanotto on vakiinnuttanut paikkansa Kontinkankaan hyvinvointikeskuksessa. Haasteet ovat oikein kohdennetussa potilasvalinnassa sekä ajankäytön hallinnassa. Kehittämisehdotuksena on lisätä hoidon jatkuvuutta niin, että potilaat pääsisivät konsultaatiovastaanotolle omalle lääkärille ja hoitajalle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Kontinkankaan hyvinvointikeskuksen konsultaatiovastaanottomallin hyödyllisyys kansantautia sairastavien potilaiden hoidossa sekä tuoda esille mahdolliset haasteet. Konsultaatiovastaanottomalli on moniammatillisen työtavan pilotissa kehitetty toimintamalli kansantauteja sairastavien potilaiden hoitoon. Potilas tulee sairaanhoitajan vastaanottoajalle niin, että lääkäri on reaaliaikaisesti konsultoitavissa ja voi tarvittaessa käydä potilasta katsomassa. Tavoitteena oli huolellisesti kerätyn ja analysoidun datan avulla osoittaa, kuinka uusi vastaanottomalli toimii käytännössä ja luoda tietoon perustuva pohja toiminnan jatkokehittämiselle.
Opinnäytetyö toteutettiin kaksivaiheisena määrällisenä tutkimuksena. Ensimmäisessä vaiheessa tiedonkeruumenetelmä oli kerätä olennaiset tiedot Lifecare -potilastietojärjestelmän ajanvaraustietojen lisätiedoista. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia. Toisessa vaiheessa konsultaatiovastaanottoa pitävälle henkilökunnalle lähetettiin Webropol-verkkokysely, jolla täydennettiin ensimmäisessä vaiheessa kerättyä aineistoa sekä tuotiin esille ammattilaisten kokemukset ja mielipiteet konsultaatiovastaanoton sujuvuudesta. Tiedonkeruumenetelmänä oli verkkokysely ja analyysimenetelmänä induktiivinen sisällönanalyysi.
Tulosten perusteella konsultaatiovastaanottomalli soveltuu joko erinomaisesti tai hyvin hyvässä hoitotasapainossa olevien kansantauteja sairastavien potilaiden hoitoon, jotka hyötyvät sekä lääkärin että hoitajan työpanoksesta. Konsultaatio-vastaanotto on vakiinnuttanut paikkansa Kontinkankaan hyvinvointikeskuksessa. Haasteet ovat oikein kohdennetussa potilasvalinnassa sekä ajankäytön hallinnassa. Kehittämisehdotuksena on lisätä hoidon jatkuvuutta niin, että potilaat pääsisivät konsultaatiovastaanotolle omalle lääkärille ja hoitajalle.