Asiantuntijabrändit TikTokissa
Huhtaniska, Oona; Kinnunen, Kaisa (2024)
Huhtaniska, Oona
Kinnunen, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512214
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee asiantuntijabrändiä TikTokissa. Tavoitteena oli selvittää, miten asiantuntijabrändiä voidaan hyödyntää uuden ajan alustalla TikTokissa ja selvittää millainen on hyvä asiantuntijabrändi. Työssä esitellään asiantuntijabrändin käsite sekä sosiaalisen median alusta TikTok ja siellä toimiminen asiantuntijana.
Tutkimuksessa käytettiin erilaisia lähteitä sekä case-tutkimusta, jossa tarkasteltiin kahden suomalaisen presidenttiehdokkaan toimintaa TikTokissa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten asiantuntijabrändiä voi rakentaa ja hyödyntää tehokkaasti TikTokissa, sekä mitkä tekijät vaikuttavat hyvän asiantuntijabrändin muodostumiseen kyseisellä alustalla.
Tutkittaviksi kohteiksi valittiin tunnetut poliitikot ja presidenttiehdokkaat Vihreiden Pekka Haavisto ja Kokoomuksen Alexander Stubb, jotka molemmat pääsivät presidenttivaalin toiselle kierrokselle. Aineistona käytettiin heidän TikTok-tiliensä päivityksiä ja analytiikkaa tammikuusta 2024 helmikuuhun 2024.
Tutkimuksen perusteella TikTokin trendejä ja menestyvän sisällön periaatteita seuraamalla, tili tavoittaa eniten ihmisiä ja lisää näkyvyyttä. Molemmilla ehdokkailla on omanlaisensa asiantuntijabrändi, jonka mukaisesti he toimivat somessa. Lisäksi tutkimus antoi arvokasta tietoa siitä, millaiset sisällöt saavat eniten vuorovaikutusta.
Tutkimus osoitti, että hyvä ja tarkkaan suunniteltu brändäys osoittaa tuloksia. Hyvä asiantuntijabrändi perustuu omaan osaamiseen ja vahvalla osaamisella erottumista muista kilpailijoista. TikTokissa menestyäkseen on oltava aktiivinen ja tuottaa laadukasta ja ajankohtaista sisältöä. Keskeistä on tavoittaa oikea kohderyhmä, sillä sitoutunut kohderyhmä reagoi herkästi päivityksiin. Kohderyhmän reaktiot lisäävät asiantuntijabrändin näkyvyyttä ja vahvistavat sen asemaa alustalla. Menestynyt brändi voi avata paljon uusia työmahdollisuuksia asiantuntijalle.
Tutkimuksessa käytettiin erilaisia lähteitä sekä case-tutkimusta, jossa tarkasteltiin kahden suomalaisen presidenttiehdokkaan toimintaa TikTokissa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten asiantuntijabrändiä voi rakentaa ja hyödyntää tehokkaasti TikTokissa, sekä mitkä tekijät vaikuttavat hyvän asiantuntijabrändin muodostumiseen kyseisellä alustalla.
Tutkittaviksi kohteiksi valittiin tunnetut poliitikot ja presidenttiehdokkaat Vihreiden Pekka Haavisto ja Kokoomuksen Alexander Stubb, jotka molemmat pääsivät presidenttivaalin toiselle kierrokselle. Aineistona käytettiin heidän TikTok-tiliensä päivityksiä ja analytiikkaa tammikuusta 2024 helmikuuhun 2024.
Tutkimuksen perusteella TikTokin trendejä ja menestyvän sisällön periaatteita seuraamalla, tili tavoittaa eniten ihmisiä ja lisää näkyvyyttä. Molemmilla ehdokkailla on omanlaisensa asiantuntijabrändi, jonka mukaisesti he toimivat somessa. Lisäksi tutkimus antoi arvokasta tietoa siitä, millaiset sisällöt saavat eniten vuorovaikutusta.
Tutkimus osoitti, että hyvä ja tarkkaan suunniteltu brändäys osoittaa tuloksia. Hyvä asiantuntijabrändi perustuu omaan osaamiseen ja vahvalla osaamisella erottumista muista kilpailijoista. TikTokissa menestyäkseen on oltava aktiivinen ja tuottaa laadukasta ja ajankohtaista sisältöä. Keskeistä on tavoittaa oikea kohderyhmä, sillä sitoutunut kohderyhmä reagoi herkästi päivityksiin. Kohderyhmän reaktiot lisäävät asiantuntijabrändin näkyvyyttä ja vahvistavat sen asemaa alustalla. Menestynyt brändi voi avata paljon uusia työmahdollisuuksia asiantuntijalle.