Kitaransoiton etäopetuksen menetelmät : miten tukea oppilaan itseohjautuvuutta?
Pahlama, Waltteri (2024)
Pahlama, Waltteri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712852
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee etäopetuksen mahdollisuuksia ja soveltamista kitaransoiton opetuksessa. Tutkin erityisesti, miten opettaja voi etäopetuksen keinoin kannustaa itseohjautuvaan opiskeluun instrumenttiopetuksessa. Työni alussa avaan etäopetuksen taustaa ja sen lähtökohtia, josta edetään tarkastelemaan etäopetusta kitaransoitossa.
Haastattelin opinnäytetyöni tueksi kolmea kitaransoitonopettajaa, jotka ovat käyttäneet etäopetuksen tapoja työvälineinä opetuksessaan. Haastattelut olivat luonteeltaan puolistrukturoituja. Kysyin heiltä heidän käyttämiään etäopetusmenetelmiä ja mitä hyviä ja huonoja puolia he ovat huomanneet etäopetuksessa olevan lähiopetukseen verrattuna.
Haastatteluista selviää opettajien käyttäneen yleisimpinä etäopetusmenetelminään instrumenttitunteja Zoom-ohjelman välityksellä, opetusvideoiden kuvaamista suoraan oppilaille tai lataamalla niitä kanaville ja sovelluksiin kuten YouTube, Patreon ja Instagram. Haastateltavat opettajat kertoivat myös oppilaidensa oppimismotivaation olevan yleisesti korkealla, jos oppilas oli hakeutunut tietyistä syistä juuri heidän oppiinsa. Nämä oppilaat saattoivat olla toiselta puolelta maailmaa, joka ei olisi mahdollista ilman etäyhteyksiä. Taitotasoilla eteneminen on monelle oppijalle motivoivaa ja kannustaa itseohjautuvaan oppimiseen. Itseohjautuvuutta voi tukea etäopetuksen keinoin muun muassa luomalla verkkoon jaettavaksi eri tasoista opetusmateriaalia, jota opiskelija voi käydä omaan tahtiinsa läpi. Materiaalin on myös hyvä olla monipuolista ja se voikin sisältää videoita, äänitteitä ja tehtävätyyppejä, jotka pitävät kiinnostusta yllä. Yhteisöllisyyden tunnetta opettaja voi vahvistaa pitämällä Zoom-ryhmätunteja tai vaikkapa oppilailleen keskusteluryhmiä opeteltavien aiheiden tiimoilta.
Opinnäytetyöni voi hyödyttää soitonopettajia, jotka harkitsevat sisällyttävänsä omaan opetukseensa etätyöskentelytapoja ja kaipaavat siihen ideoita ja näkökulmia. Siitä voisi olla myös hyötyä opiskelijalle, joka pohtii etäopetusta omassa soitto-harrastuksessaan opiskelutapana.
Haastattelin opinnäytetyöni tueksi kolmea kitaransoitonopettajaa, jotka ovat käyttäneet etäopetuksen tapoja työvälineinä opetuksessaan. Haastattelut olivat luonteeltaan puolistrukturoituja. Kysyin heiltä heidän käyttämiään etäopetusmenetelmiä ja mitä hyviä ja huonoja puolia he ovat huomanneet etäopetuksessa olevan lähiopetukseen verrattuna.
Haastatteluista selviää opettajien käyttäneen yleisimpinä etäopetusmenetelminään instrumenttitunteja Zoom-ohjelman välityksellä, opetusvideoiden kuvaamista suoraan oppilaille tai lataamalla niitä kanaville ja sovelluksiin kuten YouTube, Patreon ja Instagram. Haastateltavat opettajat kertoivat myös oppilaidensa oppimismotivaation olevan yleisesti korkealla, jos oppilas oli hakeutunut tietyistä syistä juuri heidän oppiinsa. Nämä oppilaat saattoivat olla toiselta puolelta maailmaa, joka ei olisi mahdollista ilman etäyhteyksiä. Taitotasoilla eteneminen on monelle oppijalle motivoivaa ja kannustaa itseohjautuvaan oppimiseen. Itseohjautuvuutta voi tukea etäopetuksen keinoin muun muassa luomalla verkkoon jaettavaksi eri tasoista opetusmateriaalia, jota opiskelija voi käydä omaan tahtiinsa läpi. Materiaalin on myös hyvä olla monipuolista ja se voikin sisältää videoita, äänitteitä ja tehtävätyyppejä, jotka pitävät kiinnostusta yllä. Yhteisöllisyyden tunnetta opettaja voi vahvistaa pitämällä Zoom-ryhmätunteja tai vaikkapa oppilailleen keskusteluryhmiä opeteltavien aiheiden tiimoilta.
Opinnäytetyöni voi hyödyttää soitonopettajia, jotka harkitsevat sisällyttävänsä omaan opetukseensa etätyöskentelytapoja ja kaipaavat siihen ideoita ja näkökulmia. Siitä voisi olla myös hyötyä opiskelijalle, joka pohtii etäopetusta omassa soitto-harrastuksessaan opiskelutapana.