Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esihenkilöiden työhyvinvoinnin lisääminen positiivisen johtamisen tietoja ja taitoja kehittämällä

Haapala, Mirka; Juotasniemi, Maria (2024)

Avaa tiedosto
Haapala_Juotasniemi.pdf (1.060Mt)
Lataukset: 


Haapala, Mirka
Juotasniemi, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten positiivisen johtamisen menetelmät lisäävät organisaation esihenkilöiden kokemaa työhyvinvointia. Työn tavoitteena oli koota kehittämisehdotuksia, joiden avulla organisaatio voi lisätä esihenkilöiden kokemaa työhyvinvointia ja työkykyä. Tutkimuskysymykset olivat: Miten esihenkilöiden positiivisen johtamisen ajattelua ja toimintaa voidaan lisätä? Miten positiivisen johtamisen teoriaosaamisen ja käytäntöön soveltamisen lisääminen vaikuttavat esihenkilöiden kokemaan työhyvinvointiin ja työkykyyn?

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena toimeksiantajan MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa. Kohderyhmän muodostivat kaikki yhdistyksen esihenkilöt. Tutkimusaineisto kerättiin kyselytutkimuksen menetelmää käyttäen, aineiston muodostivat esihenkilöille laaditut kolme erillistä kyselyä aikajaksolla lokakuusta 2023 tammikuuhun 2024. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Esihenkilöille järjestettiin osallistava työpaja teoriatietoisuuden lisäämiseksi positiivisesta johtamisesta.

MIELI ry:n esihenkilöillä oli jo entuudestaan jonkin verran tietoa positiivisesta johtamisesta ja tarkastelujakson aikana tietämys lisääntyi. Suunnitelmallinen kehittäminen, itsenäisen tiedonhaun tukeminen, esihenkilövalmennus ja osallistava työpajatyöskentely voivat toimia positiivisen johtamisen tiedon ja ajattelun lisäämisen keinoina. Esihenkilöt hyödyntävät positiivista johtamista työssään erilaisin keinoin. Jatkossa olisikin hyödyllistä jakaa hyviä käytänteitä ja sopia yhteisistä toimintamalleista positiiviseksi organisaatioksi kehittymiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste