HH Embryo Oy:n sopimusasiakkaiden jalostustavoitteet
Konola, Saija (2024)
Konola, Saija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712927
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää jalostuspalveluita tarjoavan HH Embryo Oy:n lypsykarjasopimusasiakkaiden jalostustavoitteita ja vertailla niitä alueellisesti, EKM-tuotoksen ja karjakoon perusteella. Toimivaa jalostustyötä voidaan kutsua maitotilan yhdeksi investoinniksi, joka kantaa hedelmää pitkälle tulevaisuuteen. Jalostuksen tavoitteena on kestävä, tuottava ja helppohoitoinen lehmä, joka on taloudellisesti kannattava pitää. Maatalouden kustannuskriisin vuoksi jalostusstrategioiden hiominen on tärkeää, jotta maitoa voidaan jatkossakin tuottaa kannattavasti. Laadukkaalla eläinaineksella ja suunnitelmallisella jalostustyöllä saavutetaan tuloksia eläinten tuotoksessa, hyvinvoinnissa ja terveydessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii HH Embryo Oy.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää yrityksen hyviä asiakassuhteita ja kehittää palveluita vastaamaan asiakkaiden kysyntään ja tarpeisiin. Opinnäytetyön kyselyllä haluttiin parantaa asiakastyytyväisyyttä ja kerätä tietotaustaa sonni- ja palveluvalikoiman kehittämiselle. Tein opinnäytetyön tutkimuksen laatimalla kyselyn Webropol-ohjelmalla. Kyselyllä haluttiin tavoittaa kaikki yrityksen sopimusasiakkaat, joten HH Embryo Oy lahjoitti jokaiselle vastanneelle viisi lihasonniannosta. Kyselyyn vastasi 139 sopimusasiakasta ja vastausprosentiksi muodostui noin 58 %. Kysely sisälsi monivalinta- ja rankingkysymyksiä sekä avoimia kommenttikenttiä, joihin tuli ilahduttavasti tekstivastauksia. Tuloksia analysoin Webropol-ohjelmalla, jossa vastaajia pystyi asettamaan ryhmiin. Analysoinnissa ja kuvantamisessa käytin myös Excel-ohjelmaa.
Tuloksista nousi esille sopimusasiakkaiden kiinnostus jalostusasioita kohtaan ja todellinen asiakastyytyväisyys. Tuotosominaisuudet olivat tärkeimmässä roolissa jalostuksessa. Maitoon haluttiin lisää pitoisuuksia tilan sijainnista huolimatta. Meijereiden pitoisuushinnoittelulla on suuri merkitys, vaikka C-tukialueella maksetaan maitolitroista tuotantotukea. Tulevaisuuden lehmälle toivottiin myös robottilypsyyn sopivaa utarerakennetta, kestävyyttä ja hyvää luonnetta. Lypsynopeuden merkitys korostui erityisesti suurissa karjoissa automaattilypsyn kapasiteetin ollessa rajallinen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää yrityksen hyviä asiakassuhteita ja kehittää palveluita vastaamaan asiakkaiden kysyntään ja tarpeisiin. Opinnäytetyön kyselyllä haluttiin parantaa asiakastyytyväisyyttä ja kerätä tietotaustaa sonni- ja palveluvalikoiman kehittämiselle. Tein opinnäytetyön tutkimuksen laatimalla kyselyn Webropol-ohjelmalla. Kyselyllä haluttiin tavoittaa kaikki yrityksen sopimusasiakkaat, joten HH Embryo Oy lahjoitti jokaiselle vastanneelle viisi lihasonniannosta. Kyselyyn vastasi 139 sopimusasiakasta ja vastausprosentiksi muodostui noin 58 %. Kysely sisälsi monivalinta- ja rankingkysymyksiä sekä avoimia kommenttikenttiä, joihin tuli ilahduttavasti tekstivastauksia. Tuloksia analysoin Webropol-ohjelmalla, jossa vastaajia pystyi asettamaan ryhmiin. Analysoinnissa ja kuvantamisessa käytin myös Excel-ohjelmaa.
Tuloksista nousi esille sopimusasiakkaiden kiinnostus jalostusasioita kohtaan ja todellinen asiakastyytyväisyys. Tuotosominaisuudet olivat tärkeimmässä roolissa jalostuksessa. Maitoon haluttiin lisää pitoisuuksia tilan sijainnista huolimatta. Meijereiden pitoisuushinnoittelulla on suuri merkitys, vaikka C-tukialueella maksetaan maitolitroista tuotantotukea. Tulevaisuuden lehmälle toivottiin myös robottilypsyyn sopivaa utarerakennetta, kestävyyttä ja hyvää luonnetta. Lypsynopeuden merkitys korostui erityisesti suurissa karjoissa automaattilypsyn kapasiteetin ollessa rajallinen.