Oppimisanalytiikan visualisointi oppimisen ohjaamisen tukena
Riihimäki, Titta (2024)
Riihimäki, Titta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Diakonia-ammattikorkeakoulussa toteutettavan AMK-tasoisen opintojakson digitaalisen oppimisalustan aktiiviseen ja passiiviseen oppimisanalytiikan dataan perustuvan visualisoinnin mallinnus. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli olennaisen oppimisanalytiikan datan määrittäminen ja visualisoiminen opettajan työssä hyödynnettävään muotoon. Datan visualisoimisella pyrittiin vahvistamaan opettajan mahdollisuuksia kehittää opintojaksoa ja tukea opiskelijoiden oppimista tietoon perustuen.
Oppimisanalytiikalla tarkoitetaan opiskelijan toimista digitaaliselle oppimisalustalle, kuten Moodleen, kertyvää dataa, sen analysointia ja raportointia. Oppimisanalytiikan tarkoituksena on hyödyntää oppimisalustan dataa oppimisen ja oppimisympäristöjen kehittämisen tukena. Dataa voidaan esittää taulukko- tai kuviomuodossa eli visualisoituna. Yleensä visualisoitu tieto on taulukkomuotoista tietoa selkeämpää ja tämän vuoksi sen hyödyntäminen koetaan helpommaksi ja nopeammaksi.
Tässä opinnäytetyössä visualisoitavaksi valittiin opintojakson päätteeksi suoritettavan osaamistestin kokonaispistemäärä ja suorittamiseen käytetty aika, jotka ovat passiivista oppimisanalytiikan dataa. Lisäksi opintojakson neljään teoreettisen teeman opiskelumateriaaliin laadittiin itsearviointiosio, joista kertyvä aktiivinen oppimisanalytiikan data visualisoitiin. Data siirrettiin Moodle-oppimisalustalta Excel-ohjelmaan taulukoiksi, joiden perusteella visualisoinnit toteutettiin Power BI -ohjelmassa.
Visualisoinneista muodostettiin opettajaa palveleva seitsemän kuviota käsittävän Power BI -kojelaudan mallinnus, joka palautteen perusteella auttoi tilaajaa hahmottamaan opintojakson nykytilannetta ja kehittämistarpeita. Visualisointi voidaan haluttaessa ottaa jatkuvaan käyttöön sellaisenaan, jos siihen kytkekään päivittyvä oppimisanalytiikan data. Mallinnusta voidaan soveltaa laadittaessa uusia visualisointeja tälle tai muille opintojaksoille. Visualisoinnit toteutettiin opettajanäkökulmasta ja pohjautuen valikoituun dataan. Jatkossa visualisointeja suositellaan toteutettavaksi myös muihin datoihin perustuen ja opiskelijanäkökulma huomioiden.
Oppimisanalytiikalla tarkoitetaan opiskelijan toimista digitaaliselle oppimisalustalle, kuten Moodleen, kertyvää dataa, sen analysointia ja raportointia. Oppimisanalytiikan tarkoituksena on hyödyntää oppimisalustan dataa oppimisen ja oppimisympäristöjen kehittämisen tukena. Dataa voidaan esittää taulukko- tai kuviomuodossa eli visualisoituna. Yleensä visualisoitu tieto on taulukkomuotoista tietoa selkeämpää ja tämän vuoksi sen hyödyntäminen koetaan helpommaksi ja nopeammaksi.
Tässä opinnäytetyössä visualisoitavaksi valittiin opintojakson päätteeksi suoritettavan osaamistestin kokonaispistemäärä ja suorittamiseen käytetty aika, jotka ovat passiivista oppimisanalytiikan dataa. Lisäksi opintojakson neljään teoreettisen teeman opiskelumateriaaliin laadittiin itsearviointiosio, joista kertyvä aktiivinen oppimisanalytiikan data visualisoitiin. Data siirrettiin Moodle-oppimisalustalta Excel-ohjelmaan taulukoiksi, joiden perusteella visualisoinnit toteutettiin Power BI -ohjelmassa.
Visualisoinneista muodostettiin opettajaa palveleva seitsemän kuviota käsittävän Power BI -kojelaudan mallinnus, joka palautteen perusteella auttoi tilaajaa hahmottamaan opintojakson nykytilannetta ja kehittämistarpeita. Visualisointi voidaan haluttaessa ottaa jatkuvaan käyttöön sellaisenaan, jos siihen kytkekään päivittyvä oppimisanalytiikan data. Mallinnusta voidaan soveltaa laadittaessa uusia visualisointeja tälle tai muille opintojaksoille. Visualisoinnit toteutettiin opettajanäkökulmasta ja pohjautuen valikoituun dataan. Jatkossa visualisointeja suositellaan toteutettavaksi myös muihin datoihin perustuen ja opiskelijanäkökulma huomioiden.