Stressinhallinta : toiminnallinen ryhmänohjaus työelämän ja opintojen ulkopuolelle jääneille nuorille
Mikkola, Roosa; Suhonen, Noora (2024)
Mikkola, Roosa
Suhonen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää matalan kynnyksen ryhmänohjaus-toimintaa erilaisiin stressinhallintakeinoihin liittyen Vamoksen tiloissa 16–29-vuotialle rovaniemeläisille työelämän ja opintojen ulkopuolelle jääneille nuorille. Vamoksen nuorilla voi olla erilaisia elämänhallinnallisia ongelmia ja haasteita arjenhallinnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota matalalla kynnyksellä toteutettavia käytännön keinoja nuorille arkeen helpottamaan stressiä ja lisäämällä tietoisuutta stressinhallinnasta. Käytetyt menetelmät ovat tietoiseen stressinhallintaan liittyviä, eivätkä käsittele perinteisiä, liikuntaan, ravintoon tai uneen liittyviä aiheita. Ohjauksessa tuodaan aihetta esiin nuoren näkökulmasta.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö eteni lineaarisen mallin mukaan. Työvaiheet etenivät tavoitteen määrittelystä, suunnitteluun, toteutukseen, prosessin päättämiseen ja lopuksi arviointiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hyvinvointipiste Vire, työn toteutus tehtiin yhteistyössä Rovaniemen Diakonissalaitos Vamoksen kanssa. Tietoperusta koostuu useasta ajantasaisesta lähteestä ja tutkimuksista. Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään yleistietoa stressistä, stressinhallintakeinoja sekä stressin vaikutuksia ihmisen elämään eri osa-alueilla.
Toiminnallinen osuus toteutettiin Vamoksen tiloissa kahtena kahden tunnin pituisena ryhmänohjauskertana. Molemmilla tapaamiskerroille osallistujina oli 5 nuorta. Ensimmäinen ryhmänohjauskerta aloitettiin teoriaosuudella, jonka avulla pyrittiin tiivistämään kohderyhmälle tietoa stressin oireista, syistä ja stressinhallintakeinoista. Tapaamista jatkettiin rentoutusharjoituksin sekä jakamalla kooste mielenterveystalo.fi -sivuston harjoituksista. Toisella ohjauskerralla jatkettiin eri stressinhallintakeinoihin tutustumista ja kerättiin palaute osallistujilta.
Suullisesti ja kyselyn avulla kerätty palaute osoitti ohjauskertojen herättäneen nuorten kiinnostuksen aihetta kohtaan. Kysely osoitti nuorten hyötyneen ohjauskertojen sisällöistä. Nuoret kokivat toimintakykynsä ja hyvinvointinsa parantuneen. He kertoivat aikovansa ottaa käyttöön ryhmäkerralla opittuja stressinhallintakeinoja. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että erilaisille ohjaustoimintakerroille on tarvetta etenkin nuorten keskuudessa
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö eteni lineaarisen mallin mukaan. Työvaiheet etenivät tavoitteen määrittelystä, suunnitteluun, toteutukseen, prosessin päättämiseen ja lopuksi arviointiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hyvinvointipiste Vire, työn toteutus tehtiin yhteistyössä Rovaniemen Diakonissalaitos Vamoksen kanssa. Tietoperusta koostuu useasta ajantasaisesta lähteestä ja tutkimuksista. Työn teoreettisessa osuudessa käsitellään yleistietoa stressistä, stressinhallintakeinoja sekä stressin vaikutuksia ihmisen elämään eri osa-alueilla.
Toiminnallinen osuus toteutettiin Vamoksen tiloissa kahtena kahden tunnin pituisena ryhmänohjauskertana. Molemmilla tapaamiskerroille osallistujina oli 5 nuorta. Ensimmäinen ryhmänohjauskerta aloitettiin teoriaosuudella, jonka avulla pyrittiin tiivistämään kohderyhmälle tietoa stressin oireista, syistä ja stressinhallintakeinoista. Tapaamista jatkettiin rentoutusharjoituksin sekä jakamalla kooste mielenterveystalo.fi -sivuston harjoituksista. Toisella ohjauskerralla jatkettiin eri stressinhallintakeinoihin tutustumista ja kerättiin palaute osallistujilta.
Suullisesti ja kyselyn avulla kerätty palaute osoitti ohjauskertojen herättäneen nuorten kiinnostuksen aihetta kohtaan. Kysely osoitti nuorten hyötyneen ohjauskertojen sisällöistä. Nuoret kokivat toimintakykynsä ja hyvinvointinsa parantuneen. He kertoivat aikovansa ottaa käyttöön ryhmäkerralla opittuja stressinhallintakeinoja. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että erilaisille ohjaustoimintakerroille on tarvetta etenkin nuorten keskuudessa