Ikääntyneen muistisairaan omaishoitajan kokemukset tuen laadusta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Lehtoranta, Salla (2024)
Lehtoranta, Salla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051713064
Tiivistelmä
Omaishoitajan työ voi olla todella kuormittavaa ja stressaavaa, jonka vuoksi riittävä tuen saanti on tärkeätä. Omaishoitaja kokee usein olevansa yksin hoidettavan kanssa, joka voi johtaa masennukseen ja eristäytymiseen. Omaishoitajan riittävä tuki edesauttaa omaishoitajan oman fyysisen ja henkisen jaksamisen lisäksi, myös hoidon laatua, jota hän pystyy antamaan omaiselleen.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata ikääntyneen muistisairaan omaishoitajien kokemuksia saadun tuen laadusta. Tavoitteena on tuottaa tietoa omaishoitajien tuen tarpeesta, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää palvelun tuottajien kesken, sekä näin parantaa omaishoitajien tyytyväsyyttä tuen laatuun.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston keruu suoritettiin käyttämällä hoito- ja terveystieteellisiä tietokantoja; Cinahl ja Pubmed. Tiedonhakua täydennettiin manuaalisesti. Aineiston hakua ohjasivat työn sisäänottokriteerit. Aineistoon valittiin yhdeksän tutkimusta, joista suurin osa oli kansainvälisiä tutkimuksia. Sisällönanalyysia toteutettiin induktiivisesti. Aineistosta kerättiin tutkimuskysymykseen vastaavat lauseet. Alkuperäisilmaukset suomennettiin ja pelkistettiin, joiden perusteella syntyi ala- ylä- ja pääluokat.
Opinnäytetyön tulokset jaettiin kolmeen pääluokkaan, joita olivat omaishoitajien koettu puutteellinen tiedonsaanti, omaishoitajien koettu tuki omaan mielenterveyteen, sekä omaishoitajien kokemukset kunnan palveluista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suurin syy heikoksi koettuun tukeen johtui puutteellisesta tiedonsaannista. Palvelujärjestelmä koettiin liian monimutkaiseksi, jolloin tuen hakeminen ja saaminen oli haastavaa, sekä räätälöityä tukea omiin tarpeisiin kaivattiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata ikääntyneen muistisairaan omaishoitajien kokemuksia saadun tuen laadusta. Tavoitteena on tuottaa tietoa omaishoitajien tuen tarpeesta, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää palvelun tuottajien kesken, sekä näin parantaa omaishoitajien tyytyväsyyttä tuen laatuun.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston keruu suoritettiin käyttämällä hoito- ja terveystieteellisiä tietokantoja; Cinahl ja Pubmed. Tiedonhakua täydennettiin manuaalisesti. Aineiston hakua ohjasivat työn sisäänottokriteerit. Aineistoon valittiin yhdeksän tutkimusta, joista suurin osa oli kansainvälisiä tutkimuksia. Sisällönanalyysia toteutettiin induktiivisesti. Aineistosta kerättiin tutkimuskysymykseen vastaavat lauseet. Alkuperäisilmaukset suomennettiin ja pelkistettiin, joiden perusteella syntyi ala- ylä- ja pääluokat.
Opinnäytetyön tulokset jaettiin kolmeen pääluokkaan, joita olivat omaishoitajien koettu puutteellinen tiedonsaanti, omaishoitajien koettu tuki omaan mielenterveyteen, sekä omaishoitajien kokemukset kunnan palveluista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suurin syy heikoksi koettuun tukeen johtui puutteellisesta tiedonsaannista. Palvelujärjestelmä koettiin liian monimutkaiseksi, jolloin tuen hakeminen ja saaminen oli haastavaa, sekä räätälöityä tukea omiin tarpeisiin kaivattiin.