Piirtäminen roolipelauksen muotona : piirustustaidon kehityksen mahdollisuudet Kukuri-ARPG:ssä
Tiili, Milla (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013356
Tiivistelmä
Roolipelaaminen on 1970-luvulla syntynyt harrastus, joka yhä tänäkin päivänä vangitsee mukaansa pelaajia iästä ja sukupuolesta riippumatta. Ajan saatossa alun perin nopalla pelattavista pöytäroolipeleistä on kehittynyt useita eri roolipelaamisen alalajeja aina videopeleistä näytelmän kaltaiseen liveroolipelaamiseen ja vähemmän tunnettuihin, kirjoittaen tai piirtäen toimiviin verkkoroolipeleihin.
Piirtäminen roolipelauksen muotona on pääasiallisesti DeviantArt-nimiselle taidesivustolle kohdistunut roolipelaamisen alalaji, jossa yhdistyvät monet samankaltaiset piirteet kuin pöytäroolipeleissä. Taideroolipelien vähäisestä tunnettavuudesta huolimatta ne ovat keränneet puoleensa uskollisen, tuhansien pelaajien joukon ympäri maailmaa. Voivatko puhtaaksi viihteeksi luodut taideroolipelit olla hyödyksi, esimerkiksi piirtämistaitojen kehittymisen kannalta? Minkälaisia piirustustaitojen kehittymisen mahdollisuuksia taideroolipelit tarjoavat?
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää taideroolipelien tuomia piirustustaitojen kehittymisen mahdollisuuksia, ja siinä keskityttiin yhteen taideroolipeliin ja sen pelaajakuntaan. Tietoperustassa käydään läpi roolipelaamisen eri muotoja niiden peruskäsitteiden sekä toimintaperiaatteiden avaamiseksi, tarkastellaan piirtämisen tuomia roolipelillisiä mahdollisuuksia ja pohditaan mahdollisia piirtämisen kehittymiseen vaikuttavia seikkoja. Taideroolipeleistä kertovaa virallista tietoa on hyvin niukasti, minkä vuoksi osa tutkielmassa esitetystä tiedosta on vahvistettu oikeaksi omalla, noin kahdeksan vuoden kokemuksella taideroolipeleissä.
Tutkimuksen kohteena olleen taideroolipelin tuomista piirustustaitojen kehittymisen mahdollisuuksista luotiin kyselytutkimus taideroolipelin pelaajille, jotka pystyivät kertomaan kokemuksistaan niin pakollisten monivalintakysymysten kuin valinnaisten vapaan kentän tekstivastausten kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 61 pelaajaa. Pakollisista monivalintakysymyksistä luotiin kvalitatiivisen tutkimuksen mukaisia diagrammeja ja vapaan kentän tekstivastauksista koottiin yleisluontoinen tulkinta numeerisen datan tueksi.
Kyselytutkimuksen perusteella suurin osa pelaajista koki piirustustaitojensa kehittyneen taideroolipeliä pelaamalla, vaikka syyt pelaajien taitojen kehittymiseen olivatkin vaihtelevat. Pääasialliseksi piirustustaitojen kehittymisen ja motivaation kohteeksi nousivat omat tarinat, jopa palkintojen puuttumisen hinnalla, siinä missä pelin erilaiset vaatimukset ja kriteerit koettiin molemmissa ääripäissä: uuden oppimisen kannusteena tai luovuuden rajoitteina.
Piirtäminen roolipelauksen muotona on pääasiallisesti DeviantArt-nimiselle taidesivustolle kohdistunut roolipelaamisen alalaji, jossa yhdistyvät monet samankaltaiset piirteet kuin pöytäroolipeleissä. Taideroolipelien vähäisestä tunnettavuudesta huolimatta ne ovat keränneet puoleensa uskollisen, tuhansien pelaajien joukon ympäri maailmaa. Voivatko puhtaaksi viihteeksi luodut taideroolipelit olla hyödyksi, esimerkiksi piirtämistaitojen kehittymisen kannalta? Minkälaisia piirustustaitojen kehittymisen mahdollisuuksia taideroolipelit tarjoavat?
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää taideroolipelien tuomia piirustustaitojen kehittymisen mahdollisuuksia, ja siinä keskityttiin yhteen taideroolipeliin ja sen pelaajakuntaan. Tietoperustassa käydään läpi roolipelaamisen eri muotoja niiden peruskäsitteiden sekä toimintaperiaatteiden avaamiseksi, tarkastellaan piirtämisen tuomia roolipelillisiä mahdollisuuksia ja pohditaan mahdollisia piirtämisen kehittymiseen vaikuttavia seikkoja. Taideroolipeleistä kertovaa virallista tietoa on hyvin niukasti, minkä vuoksi osa tutkielmassa esitetystä tiedosta on vahvistettu oikeaksi omalla, noin kahdeksan vuoden kokemuksella taideroolipeleissä.
Tutkimuksen kohteena olleen taideroolipelin tuomista piirustustaitojen kehittymisen mahdollisuuksista luotiin kyselytutkimus taideroolipelin pelaajille, jotka pystyivät kertomaan kokemuksistaan niin pakollisten monivalintakysymysten kuin valinnaisten vapaan kentän tekstivastausten kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 61 pelaajaa. Pakollisista monivalintakysymyksistä luotiin kvalitatiivisen tutkimuksen mukaisia diagrammeja ja vapaan kentän tekstivastauksista koottiin yleisluontoinen tulkinta numeerisen datan tueksi.
Kyselytutkimuksen perusteella suurin osa pelaajista koki piirustustaitojensa kehittyneen taideroolipeliä pelaamalla, vaikka syyt pelaajien taitojen kehittymiseen olivatkin vaihtelevat. Pääasialliseksi piirustustaitojen kehittymisen ja motivaation kohteeksi nousivat omat tarinat, jopa palkintojen puuttumisen hinnalla, siinä missä pelin erilaiset vaatimukset ja kriteerit koettiin molemmissa ääripäissä: uuden oppimisen kannusteena tai luovuuden rajoitteina.