Kuntien Hetapalvelut Oy:n kunta-asiakkaiden johdon talousraportoinnin kehittäminen
Ekdahl, Heli (2024)
Ekdahl, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013367
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellisena kehittämistehtävänä oli Kuntien Hetapalvelut Oy:n kunta- asiakkaiden johdon talousraportoinnin nykytilan kartoittaminen ja eri toimialojen raportoinnin tarpeiden kuvaaminen. Aikaisemmin on jo käynyt ilmi, että tarvittavien raporttien saatavuudessa on paljon vaihtelevuutta eri kuntien välillä ja myös kuntien sisällä eri toimialoilla. Tämän opinnäytetyön avulla pyrittiin löytämään syitä sille, miksi käyttäjät eivät saa tarvitsemiaan raportteja.
Kehittämistyössä lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Ensimmäisenä käytiin yhden kunnan kanssa vapaata keskustelua raportointiin liittyen. Tämän avulla saatiin käsitystä raportoinnin nykytilanteesta ja tarpeista. Tutkimuksen aineistoa kerättiin haastatteluiden avulla kolmessa kunnassa. Haastatteluista saatuja tuloksia tukena käyttäen tehtiin sähköinen kysely kaikille Hetan kunta-asiakkaille. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kuntatalouden erityispiirteistä ja johdon päätöksen tekoa tukevasta raportoinnista.
Kehittämistyön tuloksena syntyi haastatteluista ja kyselystä taulukot, joihin on kerätty esiin nousseet ongelmat ja niihin on tarjottu ratkaisuehdotuksia. Tulokset sisältävät myös taulukon siitä, mille asioille raportoinnissa on eniten kehittämisen tarvetta toimialoittain. Näiden lisäksi tuloksissa esitetään taulukko, jossa kerrotaan mitä raportointitarpeita toimialoilla on. Tuloksista käy ilmi, että raportointi ei vastaa kaikkien tarpeisiin ja sen osalta löytyy parannettavaa. Löytyy myös kuntia, joilla raportointitarpeet täyttyvät pitkälti ja näistä tulisi ottaa oppia muillekin asiakkaille. Tulosten avulla voidaan lähteä tekemään suunnitelmaa siitä, miten kaikkien raportointitarpeet saadaan täytettyä.
Kehittämistyössä lähestymistapana käytettiin konstruktiivista tutkimusta. Ensimmäisenä käytiin yhden kunnan kanssa vapaata keskustelua raportointiin liittyen. Tämän avulla saatiin käsitystä raportoinnin nykytilanteesta ja tarpeista. Tutkimuksen aineistoa kerättiin haastatteluiden avulla kolmessa kunnassa. Haastatteluista saatuja tuloksia tukena käyttäen tehtiin sähköinen kysely kaikille Hetan kunta-asiakkaille. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kuntatalouden erityispiirteistä ja johdon päätöksen tekoa tukevasta raportoinnista.
Kehittämistyön tuloksena syntyi haastatteluista ja kyselystä taulukot, joihin on kerätty esiin nousseet ongelmat ja niihin on tarjottu ratkaisuehdotuksia. Tulokset sisältävät myös taulukon siitä, mille asioille raportoinnissa on eniten kehittämisen tarvetta toimialoittain. Näiden lisäksi tuloksissa esitetään taulukko, jossa kerrotaan mitä raportointitarpeita toimialoilla on. Tuloksista käy ilmi, että raportointi ei vastaa kaikkien tarpeisiin ja sen osalta löytyy parannettavaa. Löytyy myös kuntia, joilla raportointitarpeet täyttyvät pitkälti ja näistä tulisi ottaa oppia muillekin asiakkaille. Tulosten avulla voidaan lähteä tekemään suunnitelmaa siitä, miten kaikkien raportointitarpeet saadaan täytettyä.