Kuntalaisten ääni osana tienvarsimainontaa : Hankasalmen kunnan tienvarsimainoskylttien kehittämisprojekti
Salmivuori, Mervi (2024)
Salmivuori, Mervi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013394
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin visuaalista viestintää, informaatiomuotoilua ja aluebrändäystä sekä sitä, miten niitä voidaan hyödyntää markkinointiviestintämateriaalien suunnittelussa. Opinnäytetyö on samalla käytännön työelämän kehittämisprojekti yhteistyötaholle eli Hankasalmen kunnalle. Kehittämisprojektissa toimittiin tiiviissä yhteistyössä kunnan viestintäosaston kanssa. Toimeksiannon päätavoitteena oli päivittää Hankasalmen kunnan tienvarsimainoskyltit, joita on kunnan alueella yhteensä seitsemän kappaletta. Tienvarsimainoskylteistä viisi sijaitsee kunnan taajama-alueilla ja kaksi tienvarsimainoskylttiä sijaitsee valtatie 9:n varrella, joten suunnittelutyössä tuli ottaa huomioon tienvarsimainoskylttien erilaiset käyttöympäristöt.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiviestintään, informaatiomuotoiluun, visuaalinen viestintään ja aluebrändäykseen liittyvästä kirjallisuudesta ja muista lähdemateriaaleista. Koska markkinointi on käsitteenä hyvin laaja, tämän opinnäytetyön teoriaosioissa keskitytään käsittelemään ainoastaan markkinointiviestinnän yhtä keinoa eli ulkomainontaa ja kuinka informaatiomuotoilua voidaan hyödyntää ulkomainoksien suunnittelutyössä, jotta lopputuloksesta tulee informatiivisesti selkeä kokonaisuus. Kehittämisprojektin tiedonkeruun menetelminä käytettiin benchmarking- brainstorming- ja prototypointi -tekniikoita ja kyselytutkimusta.
Käytettyjen tiedonkeruun menetelmien kautta saadun tiedon ja hankitun teoriatiedon pohjalta suunniteltiin yhtenäinen ja Hankasalmen kunnan brändi-ilmeen mukainen tienvarsimainoskylttikokonaisuus, jonka kunta hyväksyi ja tulee ottamaan käyttöönsä lähivuosien aikana. Tienvarsimainoskylteissä on hyödynnetty kyselytutkimuksen kautta saatua aineistoa osana viestintää. Hankasalmen kunnan persoona, eli kuntapersoona, on kiteytetty tienvarsimainoskylttien viestinnässä. Kuntapersoonan avulla kuntalaiset on otettu mukaan osaksi markkinointiviestintää ja sitä kautta osaksi aluebrändäystä. Kuntapersoonan kiteytystä on mahdollista jatkokehittää ja ideaa on mahdollista yhdistää myös muihin markkinointiviestinnän tarpeisiin tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiviestintään, informaatiomuotoiluun, visuaalinen viestintään ja aluebrändäykseen liittyvästä kirjallisuudesta ja muista lähdemateriaaleista. Koska markkinointi on käsitteenä hyvin laaja, tämän opinnäytetyön teoriaosioissa keskitytään käsittelemään ainoastaan markkinointiviestinnän yhtä keinoa eli ulkomainontaa ja kuinka informaatiomuotoilua voidaan hyödyntää ulkomainoksien suunnittelutyössä, jotta lopputuloksesta tulee informatiivisesti selkeä kokonaisuus. Kehittämisprojektin tiedonkeruun menetelminä käytettiin benchmarking- brainstorming- ja prototypointi -tekniikoita ja kyselytutkimusta.
Käytettyjen tiedonkeruun menetelmien kautta saadun tiedon ja hankitun teoriatiedon pohjalta suunniteltiin yhtenäinen ja Hankasalmen kunnan brändi-ilmeen mukainen tienvarsimainoskylttikokonaisuus, jonka kunta hyväksyi ja tulee ottamaan käyttöönsä lähivuosien aikana. Tienvarsimainoskylteissä on hyödynnetty kyselytutkimuksen kautta saatua aineistoa osana viestintää. Hankasalmen kunnan persoona, eli kuntapersoona, on kiteytetty tienvarsimainoskylttien viestinnässä. Kuntapersoonan avulla kuntalaiset on otettu mukaan osaksi markkinointiviestintää ja sitä kautta osaksi aluebrändäystä. Kuntapersoonan kiteytystä on mahdollista jatkokehittää ja ideaa on mahdollista yhdistää myös muihin markkinointiviestinnän tarpeisiin tulevaisuudessa.