Flow Festivalin viestintä Isossa-Britanniassa
Eranti, Kaisa (2014)
Lataukset:
Eranti, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720301
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Flow Festivalin Isoon-Britanniaan kohdistunutta viestintää ja tiedottamista vuonna 2013. Opinnäytetyössä pohditaan myös festivaalin viestintää ja sen eri työkaluja englanninkielisessä ympäristössä.
Työssä tarkastellaan muun muassa eri tiedotteiden rooleja ja niiden tyylejä Flow Festivalin tiedottamisessa. Lisäksi pureudutaan siihen, millaisten tavoitteiden ympärillä Flow Festivalin viestintää Isossa-Britanniassa tehdään, millaisia haasteita kansainvälinen ympäristö tuottaa viestinnän onnistumiselle ja miten Flow Festivalin kansanvälistä viestintää voisi kehittää. Opinnäytetyössä analysoidaan myös median antamaa kuvaa Flow Festivalista Isossa-Britanniassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda ymmärrystä Ison-Britannian ja Suomen eroavaisuuksista Flow Festivalin tiedottamisessa sekä selvittää, miten tulevaisuudessa kansainvälisen viestintäyhteistyön haasteet voitaisiin parhaiten kääntää Flow Festivalin hyödyksi. Opinnäytetyön tulosten valossa voi muun muassa todeta, että Isossa-Britanniassa tiedottamisen tyyli on runsaampaa ja viestinnän kohdentaminen medialle yksilöidympää, ja että näistä piirteistä voisi myös poimia sisältöjä Flow’n omaan tiedottamiseen. Opinnäytetyössä selviää myös, että englanninkielisessä mediassa Flow’ta pidetään eräänlaisena suunnannäyttäjä-festivaalina, jolla on poikkeuksellisen ohjelmasisältönsä ansiosta mahdolisuus nousta suurempaankin kansainväliseen suosioon. Kolmas tärkeä havainto liittyy festivaalitiedottamisen sykliin: opinnäytteessä selviää, että Isossa-Britanniassa festivaaliaiheet alkavat esiintyä mediassa aivan vuoden alussa, kun taas Flow Festivalin tiedotteita julkaistaan eniten kevään ja alkukesän taitteessa.
Aineistona tässä opinnäytetyössä on käytetty Flow Festivalin akkreditointitilastoja, pr-yhteistyökumppanin kokoamaa mediakoostetta, Flow Festivalin englanninkielisiä tiedotteita ja pr-yhteistyökumppanin laatimia tiedotteita, sekä Flow Festivalin henkilökunnan haastatteluja. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Media-aineiston purkuun on käytetty lähilukumetodia.
Työssä tarkastellaan muun muassa eri tiedotteiden rooleja ja niiden tyylejä Flow Festivalin tiedottamisessa. Lisäksi pureudutaan siihen, millaisten tavoitteiden ympärillä Flow Festivalin viestintää Isossa-Britanniassa tehdään, millaisia haasteita kansainvälinen ympäristö tuottaa viestinnän onnistumiselle ja miten Flow Festivalin kansanvälistä viestintää voisi kehittää. Opinnäytetyössä analysoidaan myös median antamaa kuvaa Flow Festivalista Isossa-Britanniassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda ymmärrystä Ison-Britannian ja Suomen eroavaisuuksista Flow Festivalin tiedottamisessa sekä selvittää, miten tulevaisuudessa kansainvälisen viestintäyhteistyön haasteet voitaisiin parhaiten kääntää Flow Festivalin hyödyksi. Opinnäytetyön tulosten valossa voi muun muassa todeta, että Isossa-Britanniassa tiedottamisen tyyli on runsaampaa ja viestinnän kohdentaminen medialle yksilöidympää, ja että näistä piirteistä voisi myös poimia sisältöjä Flow’n omaan tiedottamiseen. Opinnäytetyössä selviää myös, että englanninkielisessä mediassa Flow’ta pidetään eräänlaisena suunnannäyttäjä-festivaalina, jolla on poikkeuksellisen ohjelmasisältönsä ansiosta mahdolisuus nousta suurempaankin kansainväliseen suosioon. Kolmas tärkeä havainto liittyy festivaalitiedottamisen sykliin: opinnäytteessä selviää, että Isossa-Britanniassa festivaaliaiheet alkavat esiintyä mediassa aivan vuoden alussa, kun taas Flow Festivalin tiedotteita julkaistaan eniten kevään ja alkukesän taitteessa.
Aineistona tässä opinnäytetyössä on käytetty Flow Festivalin akkreditointitilastoja, pr-yhteistyökumppanin kokoamaa mediakoostetta, Flow Festivalin englanninkielisiä tiedotteita ja pr-yhteistyökumppanin laatimia tiedotteita, sekä Flow Festivalin henkilökunnan haastatteluja. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Media-aineiston purkuun on käytetty lähilukumetodia.