Visuaalisen ilmeen uudistus ja graafinen ohjeisto Tuba Food & Loungelle
Permerin, Victor (2024)
Permerin, Victor
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013434
Tiivistelmä
Visuaalinen ilme on merkittävä osa yrityksen brändiä, sen avulla synnytetään mielikuvia siitä, kenelle brändi on tarkoitettu sekä mikä sen arvot ovat. Visuaalisen ilme voi kuitenkin pirstaloitua, mikäli sitä ei käytetä oikein, esimerkiksi sovituista elementeistä poiketaan. Se voi myös vanhentua, jolloin pahimmillaan kohderyhmä ei koe yritystä enää kiinnostavana ja säily yrityksen asiakkaana jatkossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa oululaisen ravintolan Tuba Food & Loungen visuaalinen ilme ja tehdä sen pohjalta graafinen ohjeisto. Visuaalisen ilmeen uudistamisella haettiin brändin kirkastamista, kilpailuetua muihin oululaisiin ravintoloihin, jotka kilpailevat samasta asiakaskunnasta sekä paremmin yrityksen arvoja kuvastavaa ilmettä. Uudistettuun visuaaliseen ilmeeseen haettiin inspiraatiota 60–70-luvun hippiteemoista ja sillä haluttiin viestiä paremmin yrityksen arvoja, jotka ovat hävikin minimoiminen, ympäristöystävällisyys, lämminhenkisyys sekä mutkattomuus.
Graafinen ohjeisto laadittiin toimeksiantajan käyttämään taitto-ohjelmaan Canvaan, sekä Canvan maksulliseen brändipakettiin ja lisäksi siitä tehtiin pdf-versio ulkoisille kumppaneille.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutkittiin visuaalisen ilmeeseen liittyviä käsitteitä sekä teoriaa aina brändistä, brändin strategiasta ja viestinnästä lähtien esimerkkien avulla. Tietoperusta piti sisällään myös visuaalisten elementtien osat, eli logon, väriteoriaa ja niiden käyttöä, typografiaa sekä fontteja ja kuvamaailman. Lisäksi opinnäytetyössä tehtiin kilpailija-analyysi benchmarking -menetelmällä toimeksiantajan määrittelemistä oululaisista ravintoloista, jotta ymmärrettiin syvemmin kilpailjakenttää.
Toiminnallisessa osuudessa avattiin toimeksiantajan monipuoliset visuaalisen ilmeen käyttökohteet, kuten ulko- ja printtimainonta, digitaalinen mainonta ja sosiaalinen media sekä printtitarpeet, eli ruokalistat, lahjakortit ja opasteet. Lisäksi jokainen uudistettu elementti ja perustelut niiden valinnoille käytiin läpi myös esimerkkien kautta. Lopputuloksena on raikas, värikäs ja yritystä kuvaava visuaalinen ilme ja selkeä ja helppolukuinen graafinen ohjeisto.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa oululaisen ravintolan Tuba Food & Loungen visuaalinen ilme ja tehdä sen pohjalta graafinen ohjeisto. Visuaalisen ilmeen uudistamisella haettiin brändin kirkastamista, kilpailuetua muihin oululaisiin ravintoloihin, jotka kilpailevat samasta asiakaskunnasta sekä paremmin yrityksen arvoja kuvastavaa ilmettä. Uudistettuun visuaaliseen ilmeeseen haettiin inspiraatiota 60–70-luvun hippiteemoista ja sillä haluttiin viestiä paremmin yrityksen arvoja, jotka ovat hävikin minimoiminen, ympäristöystävällisyys, lämminhenkisyys sekä mutkattomuus.
Graafinen ohjeisto laadittiin toimeksiantajan käyttämään taitto-ohjelmaan Canvaan, sekä Canvan maksulliseen brändipakettiin ja lisäksi siitä tehtiin pdf-versio ulkoisille kumppaneille.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutkittiin visuaalisen ilmeeseen liittyviä käsitteitä sekä teoriaa aina brändistä, brändin strategiasta ja viestinnästä lähtien esimerkkien avulla. Tietoperusta piti sisällään myös visuaalisten elementtien osat, eli logon, väriteoriaa ja niiden käyttöä, typografiaa sekä fontteja ja kuvamaailman. Lisäksi opinnäytetyössä tehtiin kilpailija-analyysi benchmarking -menetelmällä toimeksiantajan määrittelemistä oululaisista ravintoloista, jotta ymmärrettiin syvemmin kilpailjakenttää.
Toiminnallisessa osuudessa avattiin toimeksiantajan monipuoliset visuaalisen ilmeen käyttökohteet, kuten ulko- ja printtimainonta, digitaalinen mainonta ja sosiaalinen media sekä printtitarpeet, eli ruokalistat, lahjakortit ja opasteet. Lisäksi jokainen uudistettu elementti ja perustelut niiden valinnoille käytiin läpi myös esimerkkien kautta. Lopputuloksena on raikas, värikäs ja yritystä kuvaava visuaalinen ilme ja selkeä ja helppolukuinen graafinen ohjeisto.