Tarjousprosessin kehittäminen : kiinteistönhoidon pienet tarjoukset
Mustonen, Jani (2024)
Mustonen, Jani
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813149
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin kehitysprojektia, joka liittyy ISS Palvelut Oy:n kiinteistönhoidon yksikön pienten tarjousten tarjouslaskennan uudistamiseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää prosessi ja työkalu pk-yrityksille tarjottavien kiinteistöpalveluiden tarjousten laskemiseksi ja laatimiseksi. Tavoitteena oli tehdä tarjousten tekemisestä mahdollisimman helppoa ja nopeaa, jotta lisämyynti palvelualueilla olisi tehokasta. Työssä keskityttiin nimenomaisesti kiinteistönhoidon liiketoimintayksikön tarjousprosessiin ja muiden liiketoimintayksiköiden tarjousprosessi pidettiin erillään tästä työstä. ISS Palvelut on yksi Suomen suurimmista yksityisistä työnantajista, ja se tarjoaa vaativia kiinteistöpalveluita läpi Suomen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, kehitystyö yritykselle. Työn viitekehyksenä käytettiin projektityön, prosessien kehittämisen ja myyntityön kirjallisuutta, alan blogikirjoituksia ja toimeksiantajayrityksen lähteitä. Lisäksi opinnäytetyön lähteinä käytettiin keskusteluja asiantuntijoiden kanssa projektityön edetessä.
Suurin osa opinnäytetyötä oli tarjousprosessin kehittäminen yhdessä palvelutuotannon edustajien kanssa. Toinen merkittävä osa opinnäytetyössä oli uuden prosessimallin jalkauttaminen palvelutuotannolle Microsoft Teams-alustalla olevien infotilaisuuksien kautta. Kolmas merkittävä osa on työn raportointi ja analysointi käyttäen kirjallisuutta ja muita asiantuntijalähteitä aiheesta.
Opinnäytetyön myötä heränneistä päätelmistä keskeisimpinä voidaan pitää mietityn tarjousprosessin tärkeyttä tuotannon lisämyynnin onnistumiseksi, palvelutuotannon myyntikykyä ja uskottavuutta myyntitilanteessa ja projektityön johtamisen tärkeyttä, jotta halutut tavoitteet saadaan toteutumaan,
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, kehitystyö yritykselle. Työn viitekehyksenä käytettiin projektityön, prosessien kehittämisen ja myyntityön kirjallisuutta, alan blogikirjoituksia ja toimeksiantajayrityksen lähteitä. Lisäksi opinnäytetyön lähteinä käytettiin keskusteluja asiantuntijoiden kanssa projektityön edetessä.
Suurin osa opinnäytetyötä oli tarjousprosessin kehittäminen yhdessä palvelutuotannon edustajien kanssa. Toinen merkittävä osa opinnäytetyössä oli uuden prosessimallin jalkauttaminen palvelutuotannolle Microsoft Teams-alustalla olevien infotilaisuuksien kautta. Kolmas merkittävä osa on työn raportointi ja analysointi käyttäen kirjallisuutta ja muita asiantuntijalähteitä aiheesta.
Opinnäytetyön myötä heränneistä päätelmistä keskeisimpinä voidaan pitää mietityn tarjousprosessin tärkeyttä tuotannon lisämyynnin onnistumiseksi, palvelutuotannon myyntikykyä ja uskottavuutta myyntitilanteessa ja projektityön johtamisen tärkeyttä, jotta halutut tavoitteet saadaan toteutumaan,