The Impact of Social Media Advertising on Buying Behavior
Kaukoranta, Enni-Sofia (2024)
Kaukoranta, Enni-Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013508
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimusaihe on sosiaalisen median vaikutus ostoskäyttäytymiseen. Digitaalinen kehitys on vähentänyt perinteisten markkinointikanavien suosiota ja tehokkuutta. Digitaalisen kehityksen myötä sosiaalisesta mediasta on avautunut erinomainen markkinointikanava, jonka vaikutuksia ostoskäyttäytymiseen tutkitaan tässä opinnäytetyössä.
Teoria osuudessa käydään läpi ostoskäyttäytymiseen ja ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Teoria alkaa osuudella, jossa käsitellään mitä ostoskäyttäytyminen tarkoittaa ja jatkuu ostosprosessin käsittelyllä. Teoria siirtyy seuraavaksi tarkkailemaan tarvehierarkiaa, jonka jälkeen käsitellään ostoskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Empiirinen tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimustulokset kerättiin kyselylomakkeella, joka oli anonyymisti tehtävissä Microsoft Forms- sovelluksessa. Tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat ostoskäyttäytymiseen ja kuinka suuri rooli sosiaalisella medialla on ostoskäyttäytymisessä. Kohderyhmä oli korkeakouluopiskelijat ja suurin osa vastanneista on Vaasan ammattikorkeakoulun ja Vaasan yliopiston opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui yhteensä 51 henkilöä. Tutkimustuloksista selvisi, että vastanneiden ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa eniten perhe, ystävät ja sosiaalinen media. Suuri osa vastanneista myös tunnisti, että sosiaalinen media on välillä nopeuttanut heidän ostospäätöksiään ja osittain tehnyt niistä impulsiivisempia. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median sovelluksista Instagram vaikuttaa eniten vastaajien ostospäätöksiin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin selvitettiin teorian ja empiirisen tutkimuksen avulla vastauksia. Teoria osuudessa saatuja johtopäätöksiä vahvisti empiirisen tutkimuksen tulokset. Kuten teoria osuudessa johdateltiin, sosiaalinen media vaikuttaa monella tavalla ostoskäyttäytymiseen ja ostoprosessiin. Merkittävimmät tulokset olivat, että sosiaalinen media on osittain nopeuttanut ostospäätösten tekemistä, sekä tehnyt niistä osittain impulsiivisia. The research topic for this thesis is the impact of social media advertising on buying behavior. The digital development has reduced the popularity and effectiveness of traditional marketing channels. Due to digital development, social media has become an excellent channel for marketing, and the impact of it is evaluated in this thesis.
The factors of buying behavior and the steps of the purchasing process are introduced in the theory part. The theory part begins by going through what buying behavior stands for and continues with the evaluation of the purchasing process. The theory continues to focus on the hierarchy of needs, and after that the factors affecting buying behavior are analyzed.
The empirical research was completed with quantitative methodology. The research results were collected with a questionnaire that was anonymously answered on Microsoft Forms. The aim of the research was to find what factors impact buying behavior and how large the role of social media is in buying behavior. The target group was university students, and most of the respondents are students from Vaasa University or Vaasa University of Applied Sciences. There were 51 responses for this questionnaire in total. Based on the research results could be conducted, that family, friends, and social media affect respondents buying behavior the most. Most of the respondents noticed that social media has
occasionally made their purchasing decisions faster and more impulsively. According to the research results can be conducted that Instagram has the strongest impact on the respondents’ buying behavior.
The research results were retrieved from both the theory and the empirical re search responses. The conclusions from the theory part confirm the results of the empirical research. As the theory part suggested, social media affects buying
behavior and purchasing process in multiple ways. The most significant results were that social media has occasionally made respondents making purchasing decisions faster and more impulsively.
Teoria osuudessa käydään läpi ostoskäyttäytymiseen ja ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Teoria alkaa osuudella, jossa käsitellään mitä ostoskäyttäytyminen tarkoittaa ja jatkuu ostosprosessin käsittelyllä. Teoria siirtyy seuraavaksi tarkkailemaan tarvehierarkiaa, jonka jälkeen käsitellään ostoskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Empiirinen tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimustulokset kerättiin kyselylomakkeella, joka oli anonyymisti tehtävissä Microsoft Forms- sovelluksessa. Tutkimuksessa tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat ostoskäyttäytymiseen ja kuinka suuri rooli sosiaalisella medialla on ostoskäyttäytymisessä. Kohderyhmä oli korkeakouluopiskelijat ja suurin osa vastanneista on Vaasan ammattikorkeakoulun ja Vaasan yliopiston opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui yhteensä 51 henkilöä. Tutkimustuloksista selvisi, että vastanneiden ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa eniten perhe, ystävät ja sosiaalinen media. Suuri osa vastanneista myös tunnisti, että sosiaalinen media on välillä nopeuttanut heidän ostospäätöksiään ja osittain tehnyt niistä impulsiivisempia. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen median sovelluksista Instagram vaikuttaa eniten vastaajien ostospäätöksiin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin selvitettiin teorian ja empiirisen tutkimuksen avulla vastauksia. Teoria osuudessa saatuja johtopäätöksiä vahvisti empiirisen tutkimuksen tulokset. Kuten teoria osuudessa johdateltiin, sosiaalinen media vaikuttaa monella tavalla ostoskäyttäytymiseen ja ostoprosessiin. Merkittävimmät tulokset olivat, että sosiaalinen media on osittain nopeuttanut ostospäätösten tekemistä, sekä tehnyt niistä osittain impulsiivisia.
The factors of buying behavior and the steps of the purchasing process are introduced in the theory part. The theory part begins by going through what buying behavior stands for and continues with the evaluation of the purchasing process. The theory continues to focus on the hierarchy of needs, and after that the factors affecting buying behavior are analyzed.
The empirical research was completed with quantitative methodology. The research results were collected with a questionnaire that was anonymously answered on Microsoft Forms. The aim of the research was to find what factors impact buying behavior and how large the role of social media is in buying behavior. The target group was university students, and most of the respondents are students from Vaasa University or Vaasa University of Applied Sciences. There were 51 responses for this questionnaire in total. Based on the research results could be conducted, that family, friends, and social media affect respondents buying behavior the most. Most of the respondents noticed that social media has
occasionally made their purchasing decisions faster and more impulsively. According to the research results can be conducted that Instagram has the strongest impact on the respondents’ buying behavior.
The research results were retrieved from both the theory and the empirical re search responses. The conclusions from the theory part confirm the results of the empirical research. As the theory part suggested, social media affects buying
behavior and purchasing process in multiple ways. The most significant results were that social media has occasionally made respondents making purchasing decisions faster and more impulsively.