Colour Flute -opetusmenetelmän hyödyntäminen huilunsoiton alkeisopetuksessa
Lehikoinen, Ella (2024)
Lehikoinen, Ella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013297
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni luo kokonaisvaltaisen kuvan lapsille suunnatusta huilunsoiton alkeisopetuksessa käytettävästä Colour Flute -opetusmenetelmästä sekä Colour Flute A ja B -oppikirjoista. Tutkin, miten Colour Flute -opetusmenetelmä tukee aloittelevan huilistin musiikillista kehittymistä ja mitä menetelmä voi oppijalleen antaa.
Yksi tiedonhankinnan menetelmistä oli asiantuntijahaastattelu, jossa haastattelin toista Colour Flute -opetusmenetelmän kehittäjää Jaana Laasosta. Tein lisäksi anonyymin käyttäjäkokemuskyselyn, jonka rajasin opetusmenetelmän materiaaliin. Lähetin kyselyn Colour Flute -opetusmenetelmää sekä Colour Flute -materiaalia käyttäville huilunsoiton opettajille.
Saatujen tutkimustulosten mukaan Colour Flute -opetusmenetelmä tukee oppilaan musiikillista kasvua monin eri tavoin. Menetelmä kehittää laaja-alaisesti musiikin oppimista käyttäen erilaisia työkaluja, kuten värejä, rytmitavuja ja relatiivista solmisaatiota. Tutkimustulokset osoittavat, että opetusmenetelmä tukee esimerkiksi intonaatiota, sisäisen korvan kehittymistä ja transponoimista.
Opinnäytetyö on suunnattu huilunsoiton opettajille sekä muille soitonopetuksen menetelmistä kiinnostuneille.
Yksi tiedonhankinnan menetelmistä oli asiantuntijahaastattelu, jossa haastattelin toista Colour Flute -opetusmenetelmän kehittäjää Jaana Laasosta. Tein lisäksi anonyymin käyttäjäkokemuskyselyn, jonka rajasin opetusmenetelmän materiaaliin. Lähetin kyselyn Colour Flute -opetusmenetelmää sekä Colour Flute -materiaalia käyttäville huilunsoiton opettajille.
Saatujen tutkimustulosten mukaan Colour Flute -opetusmenetelmä tukee oppilaan musiikillista kasvua monin eri tavoin. Menetelmä kehittää laaja-alaisesti musiikin oppimista käyttäen erilaisia työkaluja, kuten värejä, rytmitavuja ja relatiivista solmisaatiota. Tutkimustulokset osoittavat, että opetusmenetelmä tukee esimerkiksi intonaatiota, sisäisen korvan kehittymistä ja transponoimista.
Opinnäytetyö on suunnattu huilunsoiton opettajille sekä muille soitonopetuksen menetelmistä kiinnostuneille.