Turvaa tarinoista ja toiminnallisista tehtävistä : opas varhaiskasvatuksen työntekijöille 5–6-vuotiaiden lasten turvallisuuden tunteen vahvistamiseksi
Aalto, Eini; Bergman, Amanda; Levin, Maajan (2024)
Aalto, Eini
Bergman, Amanda
Levin, Maajan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051813133
Tiivistelmä
Turvallisuus on ollut yhteiskuntapolitiikassa tärkeä puheenaihe ja on pohdittu, kuinka voidaan turvata niin nykyisten kuin tulevienkin sukupolvien turvallisuus. Lapsiperheiden on todettu köyhtyneen enemmän muuhun väestöön verrattuna. Lapsen arkeen turvattomuutta ja jopa vaaratilanteita voivat aiheuttaa päihteet ja väkivalta. Tutkimuksissa on myös todettu, että mielenterveyshäiriöt periytyvät sukupolvelta toiselle. Varhaiskasvatuksen henkilöstöpulakin voi osaltaan lisätä lasten turvattomuuden tunnetta, koska lapsiryhmän varhaiskasvattajat saattavat vaihtua usein. Opinnäytetyö käsittelee lapsen kokemaa turvallisuuden tunnetta ja miten sitä voisi vahvistaa varhaiskasvatuksessa erityisesti tarinoiden ja satujen kautta. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi helsinkiläinen yksityinen päiväkoti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on turvallisuus. Yhteistyöpäiväkodin johtaja otti ehdotuksemme oppaasta innolla vastaan. Teimme päiväkodin 5–6-vuotiaiden ryhmän varhaiskasvattajille alkukyselyn e-lomakkeella, jonka tulosten pohjalta teimme oppaan. Alkukyselyssä toivottiin erityisesti helpotusta siirtymätilanteisiin ja itsetunnon nostamiseen vinkkejä. Näiden takia oppaassa on mukana lorut helpottamaan ja sitä kautta luomaan turvaa siirtymätilanteisiin sekä itsetuntoa ja omakuvaa vahvistava oma osio toiminnallisia tehtäviä. Pyysimme myös e-lomakkeella palautteen oppaasta.
Opinnäytetyön tuotos on opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. Opas esittelee lyhyesti turvallisuutta ja siihen vaikuttavia asioita sekä sitä vahvistavia toiminnallisia tehtäviä. Opas esittelee, miten lukemista, loruja ja sadutusta voi hyödyntää lasten turvallisuuden tunteen lisäämiseen. Oppaassa on myös kirjavinkkejä ja lorulinkkejä.
Opas tehtiin pienen osanottajamäärän toiveiden mukaan, mutta koemme, että sitä voivat silti käyttää kaikki varhaiskasvatustyöntekijät, koska lasten turvallisuuden tunteeseen pystytään vaikuttamaan kaikissa varhaiskasvatuspaikoissa. Vastaavanlaista opasta, joka tukisi turvallisuuden tunnetta tarinoiden avulla, ei käsittääksemme ole. Opasta jälkikäteen arvioidessa ja tarkastellessa pohdimme, että oppaan olisi voinut rakentaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden pohjalta ja pohtia niiden kautta, miten turvallisuutta ja tarinallisuutta olisi voinut käsitellä ja hyödyntää jokaisesta oppimisen alueesta käsin. Näin ollen oppaassa olisi näkynyt vahvemmin varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja opas olisi ollut kokonaisvaltaisempi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on turvallisuus. Yhteistyöpäiväkodin johtaja otti ehdotuksemme oppaasta innolla vastaan. Teimme päiväkodin 5–6-vuotiaiden ryhmän varhaiskasvattajille alkukyselyn e-lomakkeella, jonka tulosten pohjalta teimme oppaan. Alkukyselyssä toivottiin erityisesti helpotusta siirtymätilanteisiin ja itsetunnon nostamiseen vinkkejä. Näiden takia oppaassa on mukana lorut helpottamaan ja sitä kautta luomaan turvaa siirtymätilanteisiin sekä itsetuntoa ja omakuvaa vahvistava oma osio toiminnallisia tehtäviä. Pyysimme myös e-lomakkeella palautteen oppaasta.
Opinnäytetyön tuotos on opas varhaiskasvatuksen työntekijöille. Opas esittelee lyhyesti turvallisuutta ja siihen vaikuttavia asioita sekä sitä vahvistavia toiminnallisia tehtäviä. Opas esittelee, miten lukemista, loruja ja sadutusta voi hyödyntää lasten turvallisuuden tunteen lisäämiseen. Oppaassa on myös kirjavinkkejä ja lorulinkkejä.
Opas tehtiin pienen osanottajamäärän toiveiden mukaan, mutta koemme, että sitä voivat silti käyttää kaikki varhaiskasvatustyöntekijät, koska lasten turvallisuuden tunteeseen pystytään vaikuttamaan kaikissa varhaiskasvatuspaikoissa. Vastaavanlaista opasta, joka tukisi turvallisuuden tunnetta tarinoiden avulla, ei käsittääksemme ole. Opasta jälkikäteen arvioidessa ja tarkastellessa pohdimme, että oppaan olisi voinut rakentaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden pohjalta ja pohtia niiden kautta, miten turvallisuutta ja tarinallisuutta olisi voinut käsitellä ja hyödyntää jokaisesta oppimisen alueesta käsin. Näin ollen oppaassa olisi näkynyt vahvemmin varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja opas olisi ollut kokonaisvaltaisempi.