Brändikäsikirja yritykselle : opas pitkäjänteiseen brändinrakennustyöhön
Huima, Juha (2024)
Huima, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013338
Tiivistelmä
Brändi on monipuolinen kokonaisuus, jota rakentaessa tarvitaan pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuuta ja koko organisaation panosta. Asiakasryhmälle mieleen jäävä ja sitä puhutteleva brändi syntyy johdonmukaisella työllä ja onnistuessaan se toimii parhaimmillaan erottautumistekijänä kilpailijoista.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändin rakennusta ja luoda brändikäsikirja, jonka on tarkoitus auttaa menestyksekkään ja puhuttelevan kokonaisuuden rakentamisessa.
Toiminnallisena osuutena luodun brändikäsikirjan tavoitteena on toimia toimeksiantajayrityksen apuna pitkäjänteisessä brändirakennustyössä ja sitä myötä taata yhtenäinen brändikokemus asiakasryhmälle sekä toimia erottautumistekijänä jatkuvasti kilpaillummalla alalla. Brändikäsikirja on liitteenä opinnäytetyön mukana.
Opinnäyte työ koostuu kahdesta erillisestä osuudesta, jotka ovat teoreettinen viitekehys sekä toiminallisesta osuudesta eli brändikäsikirjasta. Teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan yleisesti brändistä ja sen rakennuksesta ja siitä, mitä asioita brändin rakennuksessa tulee ottaa huomioon. Siinä avataan myös brändikäsikirjan tarkoitusta ja käsitellään osa-alueita, joita sen koostaminen vaatii erinäisten eri teorioiden kautta.
Toiminnallisen osuutena on opinnäytetyön lopussa liitteenä luotu brändikäsikirja. Kyseinen brändikäsikirja koostuu seuraavista osista: brändin tarina, brändin persoonan
määrittely, visuaalinen identiteetti, joka sisältää logon, graafiset elementit, typografian, värimaailman ja kuvamaailman sekä äänensävyn ja lopuksi vielä erilaiset käyttötarkoitukset, joiden tehtävänä on havainnoida visuaalisen identiteetin käyttöä.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään brändin rakennusta ja luoda brändikäsikirja, jonka on tarkoitus auttaa menestyksekkään ja puhuttelevan kokonaisuuden rakentamisessa.
Toiminnallisena osuutena luodun brändikäsikirjan tavoitteena on toimia toimeksiantajayrityksen apuna pitkäjänteisessä brändirakennustyössä ja sitä myötä taata yhtenäinen brändikokemus asiakasryhmälle sekä toimia erottautumistekijänä jatkuvasti kilpaillummalla alalla. Brändikäsikirja on liitteenä opinnäytetyön mukana.
Opinnäyte työ koostuu kahdesta erillisestä osuudesta, jotka ovat teoreettinen viitekehys sekä toiminallisesta osuudesta eli brändikäsikirjasta. Teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan yleisesti brändistä ja sen rakennuksesta ja siitä, mitä asioita brändin rakennuksessa tulee ottaa huomioon. Siinä avataan myös brändikäsikirjan tarkoitusta ja käsitellään osa-alueita, joita sen koostaminen vaatii erinäisten eri teorioiden kautta.
Toiminnallisen osuutena on opinnäytetyön lopussa liitteenä luotu brändikäsikirja. Kyseinen brändikäsikirja koostuu seuraavista osista: brändin tarina, brändin persoonan
määrittely, visuaalinen identiteetti, joka sisältää logon, graafiset elementit, typografian, värimaailman ja kuvamaailman sekä äänensävyn ja lopuksi vielä erilaiset käyttötarkoitukset, joiden tehtävänä on havainnoida visuaalisen identiteetin käyttöä.