Yrittäjän päiväkirja
Huikuri, Greger (2024)
Huikuri, Greger
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013610
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittää yrittäjän päiväkirjan. Toimeksiantoyrityksenä toimii yrittäjän oma yritys Katolla Oy. Katolla Oy on porvoolainen kattojen huoltoihin, maalauksiin ja kattoremontteihin erikoistunut yritys. Yritys tarjoaa palveluitaan kuluttaja ja yritysasiakkaille Uudenmaan markkina-alueella.
Yrittäjän arki toimitusjohtajan ja myynnin tehtävissä on kiireistä ja vaatii osaamista monella osa-alueella. Opinnäytetyö on päiväkirjamuotoinen. Kirjoittaja toimii Katolla Oy:n vastuuyrittäjänä ja toimitusjohtajana. Opinnäytetyön tavoitteena on seurata yrittäjän työskentelyä kiireellisessä arjessa ja kehittää ammatillista osaamista erityisesti myynnin, ajanhallinnan ja taloudenhallinnan osalta.
Opinnäytetyö muodostuu johdannon lisäksi tekijän lähtötilanteen kuvauksesta, seurantajaksosta viikkoanalyyseineen sekä pohdintaosuudesta.
Lähtötilanteen kuvauksessa kirjoittaja analysoi omaa nykyistä työtä sekä esittelee yrityksen sidosryhmiä ja vuorovaikutustilanteita. Seurantajakso kestää kahdeksan viikkoa, jonka aikana yrittäjä tekee viikoittaisia päiväkirjamerkintöjä ja analysoi omaa toimintaansa viikoittaisilla analyyseillä. Viikkoanalyyseissä yrittäjä analysoi ja kehittää toimintaansa lähdekirjallisuuden avulla.
Kahdeksan viikon seurantaprosessin aikana kirjoittaja on saanut aikaan merkittäviä parannuksia omassa yrittäjätoiminnassaan. Hän on kehittänyt myyntiprosessin mallinnuksen, joka toimii ohjeistuksena myyjälle aina asiakashankinnasta kaupan tekoon asti, ja ottanut käyttöön ANSVA-myyntimallin, joka edistää ratkaisukeskeistä myyntiä.
Taloudenhallinnan osalta kirjoittaja on syventynyt tarkemmin yrityksen laskutukseen, kannattavuuden tunnuslukuihin sekä leasingrahoituksiin kaluston hallinnassa. Ajanhallinta on kehittynyt hyödyntämällä Google-kalenteria ja Easoft-ERP-toiminnanohjausjärjestelmän CRM-ominaisuuksia, joiden avulla hallitaan myyntiprosessia ja asiakassuhteita tehokkaammin.
Prosessin aikana yrittäjä on löytänyt tulevaisuutta varten uusia toimintamalleja ratkaisukeskeiseen myyntityöhön, myytävien tuotteiden ja palvelujen tuotteistuksen kautta.
Päiväkirjan kirjoittaminen on ollut tärkeä työkalu yrittäjän omien toimintojen reflektoinnissa ja uusien ratkaisujen kehittämisessä, mikä on lisännyt ymmärrystä myynnin ja asiakaspalvelun tärkeydestä. Näiden kehitysten myötä kirjoittaja on vahvistanut kykyään vastata tulevaisuuden haasteisiin yrittäjänä.
Yrittäjän arki toimitusjohtajan ja myynnin tehtävissä on kiireistä ja vaatii osaamista monella osa-alueella. Opinnäytetyö on päiväkirjamuotoinen. Kirjoittaja toimii Katolla Oy:n vastuuyrittäjänä ja toimitusjohtajana. Opinnäytetyön tavoitteena on seurata yrittäjän työskentelyä kiireellisessä arjessa ja kehittää ammatillista osaamista erityisesti myynnin, ajanhallinnan ja taloudenhallinnan osalta.
Opinnäytetyö muodostuu johdannon lisäksi tekijän lähtötilanteen kuvauksesta, seurantajaksosta viikkoanalyyseineen sekä pohdintaosuudesta.
Lähtötilanteen kuvauksessa kirjoittaja analysoi omaa nykyistä työtä sekä esittelee yrityksen sidosryhmiä ja vuorovaikutustilanteita. Seurantajakso kestää kahdeksan viikkoa, jonka aikana yrittäjä tekee viikoittaisia päiväkirjamerkintöjä ja analysoi omaa toimintaansa viikoittaisilla analyyseillä. Viikkoanalyyseissä yrittäjä analysoi ja kehittää toimintaansa lähdekirjallisuuden avulla.
Kahdeksan viikon seurantaprosessin aikana kirjoittaja on saanut aikaan merkittäviä parannuksia omassa yrittäjätoiminnassaan. Hän on kehittänyt myyntiprosessin mallinnuksen, joka toimii ohjeistuksena myyjälle aina asiakashankinnasta kaupan tekoon asti, ja ottanut käyttöön ANSVA-myyntimallin, joka edistää ratkaisukeskeistä myyntiä.
Taloudenhallinnan osalta kirjoittaja on syventynyt tarkemmin yrityksen laskutukseen, kannattavuuden tunnuslukuihin sekä leasingrahoituksiin kaluston hallinnassa. Ajanhallinta on kehittynyt hyödyntämällä Google-kalenteria ja Easoft-ERP-toiminnanohjausjärjestelmän CRM-ominaisuuksia, joiden avulla hallitaan myyntiprosessia ja asiakassuhteita tehokkaammin.
Prosessin aikana yrittäjä on löytänyt tulevaisuutta varten uusia toimintamalleja ratkaisukeskeiseen myyntityöhön, myytävien tuotteiden ja palvelujen tuotteistuksen kautta.
Päiväkirjan kirjoittaminen on ollut tärkeä työkalu yrittäjän omien toimintojen reflektoinnissa ja uusien ratkaisujen kehittämisessä, mikä on lisännyt ymmärrystä myynnin ja asiakaspalvelun tärkeydestä. Näiden kehitysten myötä kirjoittaja on vahvistanut kykyään vastata tulevaisuuden haasteisiin yrittäjänä.