Tanssin vaikutus kehonkuvaan – tanssinopettajaopiskelijoiden kokemuksia
Rajala, Pinja (2024)
Rajala, Pinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata ja tarkastella tanssinopettajaopiskelijoiden kehonkuvaa ja sen muodostumiseen vaikuttaneita tekijöitä. Osa työtä oli pohtia, miten tanssia voisi opettaa tanssioppilaan myönteisen kehonkuvan muodostumista tukien. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksen ja tanssinopettajaopiskelijoiden kehonkuvaa kartoittaneen kyselytutkimuksen muodossa.
Kirjallisuuskatsaus aiemmasta kehonkuvan tutkimuksesta tanssissa muodostui tärkeäksi osaksi työtä, sillä kehonkuva on yksi tutkituimmista aiheista tanssin saralla. Aiemmat tutkimukset eivät kuitenkaan käsittele tanssinopettajaopiskelijoiden kehonkuvaa, vaan ne on toteutettu muilla kohderyhmillä, kuten ammattitanssijoilla tai edistyneillä harrastajilla. Kehonkuvan tutkimus tanssissa painottuu balettiin, mutta tämän tutkimuksen kohderyhmällä oli kokemusta monipuolisesti eri tanssilajeista.
Kirjallisen lähdeaineiston ohella aineistoa kerättiin toteuttamalla anonyymi Webropol-kysely tanssinopettajan alempaa korkeakoulututkintoa (AMK) suorittaville opiskelijoille. Kyselyn analysoinnissa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkittavien kokemukset tanssin vaikutuksesta kehonkuvaan olivat yksilöllisiä, mutta myös yhteneviä teemoja nousi esiin. Näistä toistuivat erityisesti opettajan merkitys ja tanssin tuoma pystyvyyden kokemus. Tanssi oli vaikuttanut tutkittavien kehonkuvaan niin positiivisesti kuin negatiivisestikin ja vaikutus oli vaihdellut ajoittain sekä eri ikävaiheissa. Sekä tutkimuksen että kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että tanssinopettajan merkitys on äärimmäisen tärkeä tanssioppilaan kehonkuvan rakentumisessa. Opettaja voi auttaa ja tukea oppilasta vahvan, joustavan ja positiivisen kehonkuvan rakentamisessa, mutta opettaja voi olla myös haavoittava tekijä.
Työn toteuttaminen vahvisti tekijänsä osaamista tiedostavana pedagogina. Työssään tanssinopettajana tekijä uskoo kykenevänsä soveltamaan tätä työtä tehdessään hankkimaansa tietotaitoa tanssioppilaan positiivisen kehonkuvan tukemisessa.
Kirjallisuuskatsaus aiemmasta kehonkuvan tutkimuksesta tanssissa muodostui tärkeäksi osaksi työtä, sillä kehonkuva on yksi tutkituimmista aiheista tanssin saralla. Aiemmat tutkimukset eivät kuitenkaan käsittele tanssinopettajaopiskelijoiden kehonkuvaa, vaan ne on toteutettu muilla kohderyhmillä, kuten ammattitanssijoilla tai edistyneillä harrastajilla. Kehonkuvan tutkimus tanssissa painottuu balettiin, mutta tämän tutkimuksen kohderyhmällä oli kokemusta monipuolisesti eri tanssilajeista.
Kirjallisen lähdeaineiston ohella aineistoa kerättiin toteuttamalla anonyymi Webropol-kysely tanssinopettajan alempaa korkeakoulututkintoa (AMK) suorittaville opiskelijoille. Kyselyn analysoinnissa hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkittavien kokemukset tanssin vaikutuksesta kehonkuvaan olivat yksilöllisiä, mutta myös yhteneviä teemoja nousi esiin. Näistä toistuivat erityisesti opettajan merkitys ja tanssin tuoma pystyvyyden kokemus. Tanssi oli vaikuttanut tutkittavien kehonkuvaan niin positiivisesti kuin negatiivisestikin ja vaikutus oli vaihdellut ajoittain sekä eri ikävaiheissa. Sekä tutkimuksen että kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että tanssinopettajan merkitys on äärimmäisen tärkeä tanssioppilaan kehonkuvan rakentumisessa. Opettaja voi auttaa ja tukea oppilasta vahvan, joustavan ja positiivisen kehonkuvan rakentamisessa, mutta opettaja voi olla myös haavoittava tekijä.
Työn toteuttaminen vahvisti tekijänsä osaamista tiedostavana pedagogina. Työssään tanssinopettajana tekijä uskoo kykenevänsä soveltamaan tätä työtä tehdessään hankkimaansa tietotaitoa tanssioppilaan positiivisen kehonkuvan tukemisessa.