Pedagogiset elementit koreografisessa prosessissa : keskustelua koreografin pedagogiikasta
Venho, Veera (2024)
Venho, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisilla menetelmillä koreografi voisi luoda mahdollisimman hedelmällisen, vastavuoroisen ja tanssijaa kasvattavan koreografisen prosessin. Työstä muotoutui kehittämistyö, jonka tavoitteena oli kehittää ja selkeyttää tekijän omaa käyttöteoriaa.
Käyttöteorian kehittäminen ja työn rakenne koostui tekijän käyttöteorian sen hetkisen tilanteen tarkastelusta, lyhyestä katsauksesta tanssin historiaan ja sen vaikutuksen pohtimisesta nykypäivään, ja teoriatiedon keräämisestä niin koreografien luomien erilaisten mallien kautta, sekä pedagogisten kulmakivien kautta. Viimeiseksi menetelmiä, ajankohtaista tietoa ja kokemusta kerättiin haastatteluiden kautta kentällä toimivilta koreografeilta. Haastateltavia oli kaksi, ja haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna.
Lopuksi työn aikana toistuvasti nousseet ilmiöt, teemat ja käsitteet koottiin yhteen ja ne muodostivat uutta kokonaisuutta ja perustaa tekijän käyttöteorialle. Käyttöteoriassa korostui myös tekijälle tärkeät arvot. Avaintekijöitä olivat turvallisempi tila, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, sekä tanssijalähtöisyys. Näiden aiheiden kattoteemaksi ja arvoksi nousi vuorovaikutus.
Käyttöteorian kehittäminen ja työn rakenne koostui tekijän käyttöteorian sen hetkisen tilanteen tarkastelusta, lyhyestä katsauksesta tanssin historiaan ja sen vaikutuksen pohtimisesta nykypäivään, ja teoriatiedon keräämisestä niin koreografien luomien erilaisten mallien kautta, sekä pedagogisten kulmakivien kautta. Viimeiseksi menetelmiä, ajankohtaista tietoa ja kokemusta kerättiin haastatteluiden kautta kentällä toimivilta koreografeilta. Haastateltavia oli kaksi, ja haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna.
Lopuksi työn aikana toistuvasti nousseet ilmiöt, teemat ja käsitteet koottiin yhteen ja ne muodostivat uutta kokonaisuutta ja perustaa tekijän käyttöteorialle. Käyttöteoriassa korostui myös tekijälle tärkeät arvot. Avaintekijöitä olivat turvallisempi tila, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo, sekä tanssijalähtöisyys. Näiden aiheiden kattoteemaksi ja arvoksi nousi vuorovaikutus.