Opinnäytetyöopas opiskelijoille: mielenkiintoa herättävän opinnäytetyöoppaan tuottaminen Lapin AMKin Tornion liiketalouden opiskelijoille
Rahko, Viivi (2024)
Rahko, Viivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013289
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa toimeksiantajalle informatiivinen, opiskelijalähtöinen ja opiskelijoille mielenkiintoinen opinnäytetyöopas. Lähtökohtana tutkimukselle oli se, että opiskelijoiden on vaikea hyödyntää opintojensa aikana Lapin ammattikorkeakoulun sivuilla kuvattua opinnäytetyöprosessia, Tutkimuskysymykseksi muodostui mitkä tekijät saavat opinnäytetyöprosessin näyttäytymään opiskelijalle mielenkiintoisena.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytiin läpi ammattikorkeakoulun keskeisiä tehtäviä sekä opinnäytetyötä ja siihen liittyvää prosessia yleisellä tasolla eri ammattikorkeakoulujen näkökulmasta. Keskeisiä aiheita olivat myös opiskelutyytyväisyys, sen vaikutus opinnäytetyöhön ja opinnäytetyön tekeminen Lapin ammattikorkeakoulussa. Empiirinen osuus koostui Tornion liiketalouden opiskelijoiden haastatteluista, joiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen ja selvittämään millainen opinnäytetyöoppaan tulisi olla, jotta se vastaisi opiskelijoiden tarpeita.
Tutkimustulosten analyysin avulla laadittiin toimeksiantajan käyttöön sähköinen opinnäytetyöopas, joka pitää sisällään opiskelijoiden mielenkiintoa lisääviä elementtejä. Tulosten avulla selvisi, että opinnäytetyöprosessissa järjestelmällisyys, yksinkertaisuus ja kokonaisuuden hahmottaminen ovat avainasemassa opinnäytetyöprosessissa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytiin läpi ammattikorkeakoulun keskeisiä tehtäviä sekä opinnäytetyötä ja siihen liittyvää prosessia yleisellä tasolla eri ammattikorkeakoulujen näkökulmasta. Keskeisiä aiheita olivat myös opiskelutyytyväisyys, sen vaikutus opinnäytetyöhön ja opinnäytetyön tekeminen Lapin ammattikorkeakoulussa. Empiirinen osuus koostui Tornion liiketalouden opiskelijoiden haastatteluista, joiden avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen ja selvittämään millainen opinnäytetyöoppaan tulisi olla, jotta se vastaisi opiskelijoiden tarpeita.
Tutkimustulosten analyysin avulla laadittiin toimeksiantajan käyttöön sähköinen opinnäytetyöopas, joka pitää sisällään opiskelijoiden mielenkiintoa lisääviä elementtejä. Tulosten avulla selvisi, että opinnäytetyöprosessissa järjestelmällisyys, yksinkertaisuus ja kokonaisuuden hahmottaminen ovat avainasemassa opinnäytetyöprosessissa.