Tekoäly työkaluna opiskelussa
Huttunen, Jussa (2024)
Huttunen, Jussa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113723
Tiivistelmä
Viime vuosina tekoälystä, erityisesti generatiivisesta tekoälystä, on tullut merkittävä keskustelunaihe yhteiskunnassa. Tällä nopeasti kehittyvällä teknologialla on suuri potentiaali hyödynnettäväksi etenkin akateemisessa ympäristössä opiskelijoiden, opettajien ja oppilaitosten kannalta. Opiskelijat ovat jo ottaneet tekoälyn käyttöön, hyödyntäen sitä moneen erilaiseen käyttötarkoitukseen, mutta oppilaitokset eivät ole vielä päässeet yhteisymmärrykseen tekoälyn sääntelystä. Työn tutkimuksessa haastateltiin generatiivisesta tekoälystä kiinnostuneita opiskelijoita ja alan asiantuntijaa vuoden 2024 keväällä, toteutustapana kvalitatiivinen teemahaastattelu. Teemahaastattelun ideana oli antaa haastateltaville puheenvuoro ja avoimuus kertoa heidän omat mielipiteensä generatiivisesta tekoälystä ilman tarkkoja raameja.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat ovat ottaneet tekoälyn työkaluksi avoimin mielin eikä tekoälyvastaisuutta ilmennyt vastauksissa, vaikka osalla haastateltavista oli negatiivisia kokemuksia muiden opiskelijoiden tekoälyn väärinkäytöstä. Haastateltavat kertoivat, että opiskelijat käyttävät tekoälyä, koska se helpottaa tiedonhakua ja voi parhaimmillaan olla kivaa ja mielenkiintoista. Tekoälyn käyttöä ei opeteta haastateltavien mukaan hyvin ja osan vastauksista mukaan käyttöä ei opeteta lainkaan, mutta mahdollisuutena nähtiin koulun vastuu opettaa tekoälyn käyttöä jokaiselle opiskelijalle, jotta opiskelijat olisivat samassa lähtöpisteessä generatiivisen tekoälyn käytön suhteen. Yksikään haastateltavista ei uskonut, että tekoälyllä tehtävää huijausta voitaisiin estää, eikä oppilaitosten tekemissä tekoälytarkastuksissa saisi tulla yhtäkään väärää positiivista tulosta. Haastateltavat eivät myöskään uskoneet, että tekoäly tulisi korvaamaan opettajaa edes joiltain osin tulevaisuudessa.
Tekoälyn käytön opettamisen lisäksi korkeakouluissa on tehtävä työtä tekoälyn integroimiseksi osaksi opetusta. Tekoäly on osoittautunut tehokkaaksi työkaluksi, eikä ole hyväksyttävää, että korkeakoulut jättäisivät osan opiskelijoista ilman tarvittavaa tukea sen käytössä.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat ovat ottaneet tekoälyn työkaluksi avoimin mielin eikä tekoälyvastaisuutta ilmennyt vastauksissa, vaikka osalla haastateltavista oli negatiivisia kokemuksia muiden opiskelijoiden tekoälyn väärinkäytöstä. Haastateltavat kertoivat, että opiskelijat käyttävät tekoälyä, koska se helpottaa tiedonhakua ja voi parhaimmillaan olla kivaa ja mielenkiintoista. Tekoälyn käyttöä ei opeteta haastateltavien mukaan hyvin ja osan vastauksista mukaan käyttöä ei opeteta lainkaan, mutta mahdollisuutena nähtiin koulun vastuu opettaa tekoälyn käyttöä jokaiselle opiskelijalle, jotta opiskelijat olisivat samassa lähtöpisteessä generatiivisen tekoälyn käytön suhteen. Yksikään haastateltavista ei uskonut, että tekoälyllä tehtävää huijausta voitaisiin estää, eikä oppilaitosten tekemissä tekoälytarkastuksissa saisi tulla yhtäkään väärää positiivista tulosta. Haastateltavat eivät myöskään uskoneet, että tekoäly tulisi korvaamaan opettajaa edes joiltain osin tulevaisuudessa.
Tekoälyn käytön opettamisen lisäksi korkeakouluissa on tehtävä työtä tekoälyn integroimiseksi osaksi opetusta. Tekoäly on osoittautunut tehokkaaksi työkaluksi, eikä ole hyväksyttävää, että korkeakoulut jättäisivät osan opiskelijoista ilman tarvittavaa tukea sen käytössä.